Hyresgäster utan internet i tio dagar

Inget internet på tio dagar  – hyresgäster på centrumområdet i Piteå är minst sagt frustrerade. Det är leverantören – Bredbandsbolaget som har problem med driftsstörningar och tekniker jobbar på att lösa felet.

"Vi är många som är frustrerade" säger Maj-Britt Nyström Lundman, boende på centrumområdet, som inte kunnat surfa på sina dator på tio dagar.

"Vi är många som är frustrerade" säger Maj-Britt Nyström Lundman, boende på centrumområdet, som inte kunnat surfa på sina dator på tio dagar.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-11-12 17:15

– Det är jättemånga här som inte kommer ut på internet. Vi är ganska frustrerade, säger Maj-Britt Nyström Lundman, en av de drabbade på centrumområdet.

Det är Pite energi som äger nätet på centrumområdet, men sedan kan de som bor där fritt välja leverantör. Det är de som valt Brebandsbolaget som haft bekymmer.

– Internet har varit borta sedan den tredje november och det är ju den 12:e i dag (läs i går) och det tjorvar fortfarande, säger Maj-Britt Nyström Lundman till PT.

Inget besked

Hon berättar att hon varit i kontakt med Bredbandsbolaget flera gånger, men uppger att hon inte fått något besked kring vad som egentligen har hänt.

– De har lovat att det ska åtgärdas, men det händer ingenting. Jag har ringt till Pite energi också, men de visste ingenting heller. Jag undrar om det är något stort fel och vem som ska åtgärda det? säger Maj-Britt Nyström Lundman.

Hon berättar att då hon ringde till Bredbandsbolaget i onsdags förra veckan uppgav kundtjänsten att felet snabbt skulle rättas till, men på fredag förra veckan då det ännu inte var i ordning ringde hon igen.

– Då sa de att det skulle vara i ordning på fredag klockan fyra, men det var det inte. Sedan har jag inte ringt mer, men många andra har gjort det. Det de säger är att det är någon form av driftsstörningar, säger Maj-Britt Nyström Lundman.

Tekniker på plats

När PT ringer Bredbandsbolaget ber den pressansvarige Alexandra Carlsson att få undersöka frågan och återkomma, vilket hon gör senare.

– Vi har en driftsstörning i området och det är problem med en fiberledning sedan den tredje november. Vi har felanmält till vår underleverantör Pite energi och de har haft tekniker på plats under veckan, men dock inte kunnat fastställa vad det är för fel. Nu har vi tekniker på plats igen, både våra egna tekniker och deras. Det vi har fått besked om är att det ska lösas under kvällen. Vi kan inte lova det, men det är vår förhoppning, säger hon.

Hon har förståelse för att kunderna är frustrerade.

– Vi gör vad vi kan för att lösa det här så fort som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om