Videon är inte längre tillgänglig
72 procent av Sveriges mattar och hussar köper julklappar till sina husdjur. Endast 15 procent gör det aldrig. Åtta av tio slår dessutom in klapparna i julklappspapper. Leksaker, tuggben och godis är de mest populära paketen.
– Att så många köper julklappar till sina husdjur kommer faktiskt inte som någon chock. Det här visar vilken stark roll husdjuren har som en medlemmar i familjen, säger Karl Prytz, vd för Animail, som gjort undersökningen.
Stark målgrupp
30 procent av de tillfrågade spenderar mellan 100 och 200 kronor på julklappar till sina husdjur. 17 procent spenderar mellan 200 och 300 kronor och hela 14 procent spenderar minst 500 på dem i juletid. 2,5 miljoner svenskar äger minst ett husdjur vilket betyder att denna stora och köpstarka målgrupp spenderar uppemot en halv miljard kronor varje år för att även den fyrbenta älsklingen ska få paket.
– Svenska husdjursägare är en oerhört stark målgrupp som gärna spenderar pengar på sina telningar. Vi ser en stor uppgång i försäljningen av djurtillbehör under november och december månad där just leksaker, tuggben och godis är några av de artiklar som ökar mest, men även andra typer av julklappar så som halsband och bäddar, säger Karl Prytz.