Hotell Storforsen vill bygga nytt

De nya ägarna av Hotell Storforsen vill höja kvalitén på campingen, de letar aktivitetsföretag och ser gärna fler utländska gäster.

Premiär: Lotta Berglund, hotellchef vid Hotell Storforsen, nye ägaren Lars-Erik Granberg och Peter Wallin från svensk camping deltog vid premiären av Vardagsrummets onsdagsfika.

Premiär: Lotta Berglund, hotellchef vid Hotell Storforsen, nye ägaren Lars-Erik Granberg och Peter Wallin från svensk camping deltog vid premiären av Vardagsrummets onsdagsfika.

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2016-03-09 14:35

PT har tidigare redogjort för Hilding Holmqvists försäljning av Hotell Storforsen till Lars-Erik och Johan Granberg, biltestföretaget Arctic falls, och Jens Hardegård.

LÄS OCKSÅ: "Hotell Storforsen får nya ägare"

Onsdagsmorgon var det premiär för "onsdagsfika" i Vardagsrummet i Bryggeriet och första gäster ut var nye delägaren Lars-Erik Granberg och hotellchefen Lotta Berglund.

De presenterade vad de vill göra med den anläggning som mer än fördubblat omsättningen under Hilding Holmqvists ägarskap.

– När han köpte hotellet 2005 omsatte det 12 miljoner kronor, nu är omsättningen mer än dubblerad till 30 miljoner kronor, redovisade Lotta Berglund.

Nu vill hon och de nya ägarna utveckla verksamheten. På agendan står en uppfräschad camping.

– Den är en brist, sade Lotta Berglund, som uppgav att om hon får pengar av Granberg och company så står campingen först i tur med nytt servicehus och fler husvagns- och husbilsplatser.

I Vardagsrummet fanns Peter Wallin från Svensk Camping. Han uppmanade:

– Bygg platser för husbilar, en campingform som ökar mer än husvagnar, sade han.

På agendan för det hotell som ligger vackert beläget vid Storforsen finns också mer aktiv marknadsföring mot utländska turister där det kommer visningsdelegationer i vår och en pressresa är arrangerad 22-23 mars.

Storforsen hotell jagar också fler aktivitetsföretag för att ge upplevelser för hotellgästerna.

– Vi måste få in fler aktiviteter för att locka folk men vi har ett problem att hitta aktivitetsföretag. De har svårt att överleva och försvinner, och många är osynliga. Vi får leta för att hitta dem, sade Granberg.

Han pekade på vikten av att ett hotell ger de boende fina upplevelser och därför ska ett aktivitetsföretag anlitas.

–  Vi ska driva hotellverksamheten, inte plocka russinen ur kakan.

Moderatorn Robert Bergman frågade om inte Granbergs med sina bussar borde bidra till bättre kommunikationer till Storforsen, och att det tas fram paketerade resor.

– Frågan om kommunikationerna är en sak för Piteå och Älvsby kommuner, sade Lars-Erik Granberg, som också kommenterade att det är inte uteslutet att det bildas ett nytt bolag som tar hand om paketering av resor och upplevelser vid Hotell Storforsen.

Storforsen Hotell AB

Ägare: Lars-Erik och Johan Granberg, Artic Falls, Jens Hardegård.

Omsättning 2015: 29,6 miljoner kronor.

Resultat efter finansnetto 2015: 8,9 miljoner kronor.

Vinstmarginal: 31,28 procent.

Kassalikviditet: 13 procent

Soliditet: 61,41 procent.

Anställda: 26

Källa: allabolag.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om