Fyndiga BeeAtWork är företagets namn, bara tre år gammalt men redan lite av en framgångssaga. Andreas Schleiss har visserligen, som han själv uttrycker saken, "inte tagit ut en krona i lön än" men affärsidén håller.
– Jag har byggt verksamheten på flera ben, det första är uthyrning av bikupor till företag för att ha en grundinkomst, det andra är försäljning av honung, det tredje är andelsbiodling till privatpersoner och det fjärde en pollineringstjänst, lite utbildning med mera, berättar han.
Det enda problemet med bikupeleasingen är egentligen att det är svårt att hitta bra ställen att ställa upp bikuporna på inne i stan.
– Det har faktiskt hänt att jag fått tacka nej till förfrågningar då vi inte hittat nåt bra ställe för bikupan, företagen vill ju gärna ha den i närheten för maximal exponering och är det då mitt inne i stan ... ja, då är det svårt.
De samhällen som placerats ut relativt centralt har dock klarat sig undan befarad skadegörelse, så det är inte det största problemet.
Att Schleiss blivit allmänt väl mottagen och att många visat intresse för både produkter och utbildningar har gjort att han vågat ta steget att satsa och att satsa ganska stort. I den stora produktionslokalen på gården i Kopparnäs finns nu inte bara kontor och lagerlokal med försäljning av diverse biredskap och honung, utan också en splitterny produktionsanläggning för stordrift.
– Ja, jag har satsat mycket eget kapital i den plus övriga investeringar, så det blir nog knappast någon lön i år heller, säger han.
Och att det verkar bli ett dåligt honungsår i år gör ju inte saken bättre.
Schleiss jobbar heltid åt Anticimex "och heltid åt BeeAtWork också", men hoppas i framtiden kunna försörja sig på biodlingen och andra "bisysslor".
Andreas har haft biodlingar i elva år, men kompisen Mats Andersson som han samarbetar med är inne på sitt artonde år med bikupor. Mats har också växlat in lite på den kommersiella sidan på senare år, men i betydligt mindre omfattning än BeeAtWork.
– Jag tillverkar enklare bikupor och andra produkter för biodling i mitt företag Biredskap i Böle, men har lämnat det mesta av försäljningen till Andreas, jag gör hans företagsbikupor också, berättar han.
Mats 40 (!) bikupor ger dock en hel del honung som familjen inte gör av med för eget bruk, så merparten säljer han till Böle potatis som i sin tur säljer den vidare.
Båda herrarna har märkt av ett ökande intresse för biodling och ett behov av både utbildning/coachning och redskap. Andreas märker också att allmänheten nu har en mer positiv inställning till bin och biodling i allmänhet.
– När jag har efterlyst platser att ställa upp fler bikupor för honungsproduktion på, är det ganska många som har hört av sig och sagt att "kom hit, det går jättebra hos oss", berättar han.
Mats drar av det slutsatsen att folk i allmänhet fått mer kunskap om bin och inte är så rädda för de hårt arbetande steklarna längre.
Att vara företagare i branschen är än så länge inte direkt nån guldgruva för nån av dem. Och för Schleiss, som satsar stort, är det då särskilt viktigt att kunna göra bra inköp. Här pekar han på en pall med strösocker.
– Jag lyckades köpa den precis innan priset fördubblades så det var ju bra. Varje samhälle behöver 20 kilo socker vintertid för att bina ska överleva, förklarar han.