Trots att 56 procent av företagen i Norrbotten nÄgon gÄng fÄtt en falsk faktura har bara 20 procent av dessa lurats att betala. Det hÀr visar en fÀrsk undersökning frÄn Visma.
Drygt hÀlften
I landet som helhet uppger mer Àn hÀlften, 54 procent, att de fÄtt en bluffaktura vid nÄgot tillfÀlle. De flesta upptÀcker bedrÀgeriförsöket och bara en av tio av dessa, tolv procent, har lurats att betala.
ââDet kostar bĂ„de tid och pengar för företagen att hĂ„lla vakt mot bedragarna. Undersökningen visar Ă€ven att det finns en stor frustration över att det inte görs tillrĂ€ckligt frĂ„n myndighetshĂ„ll, sĂ€ger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs som stĂ„r bakom undersökningen.
BedrÀgerier av det hÀr slaget fortsÀtter vara ett problem för landets företagare. Vismas undersökning visar att var femte företagare har fÄtt en bluffaktura efter Ärets första fem mÄnader.
En sammanstÀllning av andelen polisanmÀlda bluffakturor under de senaste fem Ären visar att i 16 av landets 21 lÀn Àr sommarmÄnaderna den period företagen fÄr flest bluffakturor.
PĂ„ sin vakt
För att undvika att bli utsatta för bedrÀgerier under sommaren Àr mÄnga duktiga pÄ att informera sina semestervikarier om hur man upptÀcker falska fakturor. I undersökningen uppger fem av sex, som tar in semestervikarier, att de informerar dem om riskerna.
PĂ„ senare Ă„r har endast ett mindre antal fall av fakturabedrĂ€gerier gĂ„tt till domstol och resulterat i fĂ€llande domar. MĂ„nga bedragare gĂ„r dĂ€rmed fria och kan fortsĂ€tta med sin verksamhet â frĂ„n svenska eller utlĂ€ndska adresser.
Landets företagare Àr inte nöjda med hur rÀttsvÀsendet hanterar de hÀr frÄgorna. 65 procent ansÄg att straffen borde skÀrpas och 32 procent att polisen inte tar Àrendena pÄ tillrÀckligt stort allvar. Bara 17 procent menar att polisen gör sÄ gott den kan.
Bestrider
ââJag ser det hĂ€r resultatet som en tydlig fingervisning om att företagen ofta tycker att de Ă€r rĂ€ttslösa mot fakturabedragarna. Som det Ă€r nu fĂ„r företagarna göra sĂ„ gott de kan sjĂ€lva, sĂ€ger Rolf Dahlberg.
Undersökningen visar att de flesta vet hur de ska hantera Àrenden av det hÀr slaget. NÀra sju av tio, 66 procent, av dem som fÄtt bluffakturor har bestridit dem pÄ det sÀtt som exempelvis Svensk Handel rekommenderar.