Höjd beredskap mot bluffakturor

Sommaren stundar och dÀrmed börjar en av Ärets mest utsatta perioder för företagens ekonomiavdelningar. Det handlar om de Äterkommande bluffakturorna. Vaksamheten Àr stor bland landets företagare. Beredskapen Àr höjd.

PITEÅ2013-06-13 06:01

Trots att 56 procent av företagen i Norrbotten nÄgon gÄng fÄtt en falsk faktura har bara 20 procent av dessa lurats att betala. Det hÀr visar en fÀrsk undersökning frÄn Visma.

Drygt hÀlften

I landet som helhet uppger mer Àn hÀlften, 54 procent, att de fÄtt en bluffaktura vid nÄgot tillfÀlle. De flesta upptÀcker bedrÀgeriförsöket och bara en av tio av dessa, tolv procent, har lurats att betala.

– Det kostar bĂ„de tid och pengar för företagen att hĂ„lla vakt mot bedragarna. Undersökningen visar Ă€ven att det finns en stor frustration över att det inte görs tillrĂ€ckligt frĂ„n myndighetshĂ„ll, sĂ€ger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs som stĂ„r bakom undersökningen.

BedrÀgerier av det hÀr slaget fortsÀtter vara ett problem för landets företagare. Vismas undersökning visar att var femte företagare har fÄtt en bluffaktura efter Ärets första fem mÄnader.

En sammanstÀllning av andelen polisanmÀlda bluffakturor under de senaste fem Ären visar att i 16 av landets 21 lÀn Àr sommarmÄnaderna den period företagen fÄr flest bluffakturor.

PĂ„ sin vakt

För att undvika att bli utsatta för bedrÀgerier under sommaren Àr mÄnga duktiga pÄ att informera sina semestervikarier om hur man upptÀcker falska fakturor. I undersökningen uppger fem av sex, som tar in semestervikarier, att de informerar dem om riskerna.

PĂ„ senare Ă„r har endast ett mindre antal fall av fakturabedrĂ€gerier gĂ„tt till domstol och resulterat i fĂ€llande domar. MĂ„nga bedragare gĂ„r dĂ€rmed fria och kan fortsĂ€tta med sin verksamhet – frĂ„n svenska eller utlĂ€ndska adresser.

Landets företagare Àr inte nöjda med hur rÀttsvÀsendet hanterar de hÀr frÄgorna. 65 procent ansÄg att straffen borde skÀrpas och 32 procent att polisen inte tar Àrendena pÄ tillrÀckligt stort allvar. Bara 17 procent menar att polisen gör sÄ gott den kan.

Bestrider

– Jag ser det hĂ€r resultatet som en tydlig fingervisning om att företagen ofta tycker att de Ă€r rĂ€ttslösa mot fakturabedragarna. Som det Ă€r nu fĂ„r företagarna göra sĂ„ gott de kan sjĂ€lva, sĂ€ger Rolf Dahlberg.

Undersökningen visar att de flesta vet hur de ska hantera Àrenden av det hÀr slaget. NÀra sju av tio, 66 procent, av dem som fÄtt bluffakturor har bestridit dem pÄ det sÀtt som exempelvis Svensk Handel rekommenderar.

Tips

Om du fÄr en faktura utan att det förekommit nÄgon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka fÄ rÀttelse.

Om du inte fĂ„r rĂ€ttelse, skriv direkt pĂ„ underlaget och skicka en kopia till företaget: ”MotsĂ€tter oss betalningsansvar dĂ„ vi ej haft kontakt med er och nĂ„gon bestĂ€llning av dessa varor/tjĂ€nster aldrig har gjorts”. Gör samtidigt en polisanmĂ€lan om misstĂ€nkt ”BedrĂ€geri med hjĂ€lp av bluffaktura”.

Om nÄgon ringer och vill sÀlja nÄgot, be att fÄ ringa upp. Bedragarna accepterar inte det. De har sÀljmanus som bygger pÄ att de inleder samtalet och de vill kunna spela in lÀmpliga delar av samtalet.

Om nÄgon hÀnvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, krÀv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.

SÀtt inte din namnteckning pÄ nÄgot och svara inte pÄ misstÀnkta e-brev. ?KÀlla: Visma

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om