Under 2017 gick det 9,2 barn per Ärsarbetare med förskollÀrarexamen i Norrbottens lÀn. Det innebÀr att lÀnets förskolor nu har den nÀst högsta lÀrartÀtheten bland landets 21 lÀn. Siffran anger enligt LÀrarförbundet medelvÀrde.
â Grunden för barnens utbildning lĂ€ggs i förskolan. FörskollĂ€rarna Ă€r den enskilt viktigaste faktorn för barnens lĂ€rande och utveckling. Att förbĂ€ttra förskollĂ€rarnas arbetssituation och minska gruppstorlekarna Ă€r riktigt smart utbildningspolitik, sĂ€ger LĂ€rarförbundets ordförande Johanna Jaara Ă strand.
Att ha ett lÄgt vÀrde i det hÀr diagrammet Àr bra. FÄ barn per lÀrare betyder hög lÀrartÀthet.
JÀmfört med 2016 lÄg lÀrartÀtheten i förskolan i Norrbottens lÀn kvar pÄ i stort sett samma nivÄ som tidigare. I hela landet dÀremot minskade antal barn per förskollÀrare frÄn 13,1 barn till 12,7. I riket som helhet har det alltsÄ skett en förbÀttring av lÀrartÀtheten jÀmfört med Äret innan.
Under 2017 gick det 16,2 barn per förskolegrupp i Norrbottens lÀn. Det Àr fler Àn snittet i landet, som ligger pÄ 15,3 barn.
Att ha ett lÄgt vÀrde i det hÀr diagrammet Àr ocksÄ bra. Det betyder att barngrupperna Àr relativt smÄ.
JÀmfört med 2016 har gruppstorlekarna i förskolan i Norrbottens lÀn inte förÀndrats nÀmnvÀrt. I hela landet minskade dÀremot antalet barn per avdelning med 0,6, frÄn 15,9 barn till 15,3.
Barngruppernas storlek minskar överlag i landet men de flesta kommuner ligger fortfarande en bra bit över Skolverkets riktmÀrken. Att barngruppen Àr stor Àr, enligt andra undersökningar gjorda av LÀrarförbundet, det största problemet i förskollÀrares yrkesvardag. Drygt sju av tio förskollÀrare listar detta som ett av de största problemen.
â Ska barngrupperna kunna minska mĂ„ste fler vilja bli förskollĂ€rare. Och tvĂ€rtom: ska fler lockas till yrket mĂ„ste rĂ€tt förutsĂ€ttningar pĂ„ plats. Det Ă€r inte förskollĂ€raryrket det Ă€r fel pĂ„, det Ă€r förutsĂ€ttningarna. Arbetsbelastningen mĂ„ste ner och lönerna mĂ„ste upp. Bygg ut förskollĂ€rarutbildningen och erbjud bra möjligheter att kombinera arbete med studier. Det skapar förutsĂ€ttningar för bĂ„de ökad lĂ€rartĂ€thet och minskade barngrupper, sĂ€ger Johanna Jaara Ă strand.
Rapporterna om lÀrartÀthet i förskolan Àr baserade pÄ offentlig statistik, som tillhandahÄlls av Skolverket. Statistiken samlas in den vecka som den 15 oktober intrÀffar varje Är och publiceras i april Äret efter.