Hög lÀrartÀthet i förskolan

Förskolorna i Norrbottens har landets nÀst högsta lÀrartÀthet. Men barngrupperna i lÀnet Àr större Àn snittet i riket. Det visar ny statistik frÄn Skolverket.

Norrbotten har landets nÀst högsta lÀrartÀthet i förskolan. (Arkivbild)

Norrbotten har landets nÀst högsta lÀrartÀthet i förskolan. (Arkivbild)

Foto: Christine Olsson/TT

PITEÅ2018-04-25 20:40

Under 2017 gick det 9,2 barn per Ärsarbetare med förskollÀrarexamen i Norrbottens lÀn. Det innebÀr att lÀnets förskolor nu har den nÀst högsta lÀrartÀtheten bland landets 21 lÀn. Siffran anger enligt LÀrarförbundet medelvÀrde.

– Grunden för barnens utbildning lĂ€ggs i förskolan. FörskollĂ€rarna Ă€r den enskilt viktigaste faktorn för barnens lĂ€rande och utveckling. Att förbĂ€ttra förskollĂ€rarnas arbetssituation och minska gruppstorlekarna Ă€r riktigt smart utbildningspolitik, sĂ€ger LĂ€rarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Att ha ett lÄgt vÀrde i det hÀr diagrammet Àr bra. FÄ barn per lÀrare betyder hög lÀrartÀthet.

JÀmfört med 2016 lÄg lÀrartÀtheten i förskolan i Norrbottens lÀn kvar pÄ i stort sett samma nivÄ som tidigare. I hela landet dÀremot minskade antal barn per förskollÀrare frÄn 13,1 barn till 12,7. I riket som helhet har det alltsÄ skett en förbÀttring av lÀrartÀtheten jÀmfört med Äret innan.

Under 2017 gick det 16,2 barn per förskolegrupp i Norrbottens lÀn. Det Àr fler Àn snittet i landet, som ligger pÄ 15,3 barn.

Att ha ett lÄgt vÀrde i det hÀr diagrammet Àr ocksÄ bra. Det betyder att barngrupperna Àr relativt smÄ.

JÀmfört med 2016 har gruppstorlekarna i förskolan i Norrbottens lÀn inte förÀndrats nÀmnvÀrt. I hela landet minskade dÀremot antalet barn per avdelning med 0,6, frÄn 15,9 barn till 15,3.

Barngruppernas storlek minskar överlag i landet men de flesta kommuner ligger fortfarande en bra bit över Skolverkets riktmÀrken. Att barngruppen Àr stor Àr, enligt andra undersökningar gjorda av LÀrarförbundet, det största problemet i förskollÀrares yrkesvardag. Drygt sju av tio förskollÀrare listar detta som ett av de största problemen.

– Ska barngrupperna kunna minska mĂ„ste fler vilja bli förskollĂ€rare. Och tvĂ€rtom: ska fler lockas till yrket mĂ„ste rĂ€tt förutsĂ€ttningar pĂ„ plats. Det Ă€r inte förskollĂ€raryrket det Ă€r fel pĂ„, det Ă€r förutsĂ€ttningarna. Arbetsbelastningen mĂ„ste ner och lönerna mĂ„ste upp. Bygg ut förskollĂ€rarutbildningen och erbjud bra möjligheter att kombinera arbete med studier. Det skapar förutsĂ€ttningar för bĂ„de ökad lĂ€rartĂ€thet och minskade barngrupper, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand.

Rapporterna om lÀrartÀthet i förskolan Àr baserade pÄ offentlig statistik, som tillhandahÄlls av Skolverket. Statistiken samlas in den vecka som den 15 oktober intrÀffar varje Är och publiceras i april Äret efter.

FAKTA

Antal barn per Ärsarbetare med förskollÀrarexamen i Pite Àlvdal

Arjeplogs kommun

2017: 19,8

2016: 23,2

FörÀndring: 3,4

Arvidsjaurs kommun

2017: 11,8

2016: 12,8

FörĂ€ndring: −1,0

Bodens kommun

2017: 10,0

2016: 9,6

FörÀndring: 0,4

GĂ€llivare kommun

2017: 15,2

2016: 16,7

FörĂ€ndring: −1,5

Haparanda kommun

2017: 11,8

2016: 13,0

FörĂ€ndring: −1,2

Jokkmokks kommun

2017: 17,1

2016: 19,6

FörĂ€ndring: −2,5

Kalix kommun

2017: 9,2

2016: 9,9

FörĂ€ndring: −0,7

Kiruna kommun

2017: 14,4

2016: 12,8

FörÀndring: 1,6

LuleÄ kommun

2017: 7,6

2016: 7,6

FörÀndring: 0

Pajala kommun

2017: 9,0

2016: 12,4

FörĂ€ndring: −3,4

PiteÄ kommun

2017: 8,2

2016: 8,1

FörÀndring: 0,1

Älvsbyns kommun

2017: 8,7

2016: 8,8

FörĂ€ndring: −0,1

Överkalix kommun

2017: 9,7

2016: 8,2

FörÀndring: 1,5

ÖvertorneĂ„ kommun

2017: 9,9

2016: 9,2

FörÀndring: 0,7

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!