Det blir full aktivitet på flera gator i Piteå i sommar.
På Öjagatan mellan Gammelstadsvägen och väg 374 är skicket dåligt och behoven av trafiksäkerhetshöjande åtgärder stora. Gatan kommer att byggas om bland annat med gång- och cykelväg och tillgänglighetsanpassade busshållplatser. Projektet inleds i sommar och kommer att pågå till 2026. Pireva och Pite energi kommer samtidigt att utföra åtgärder på sina ledningsnät.
Projektet har beviljats ett ekonomiskt bidrag på 6,85 miljoner kronor från Trafikverkets Stadsmiljöavtal, som är ett bidrag för hållbara stadsmiljöer.
– I år har vi många viktiga projekt på gång, flera som varit efterlängtade under lång tid – som ombyggnaden av Öjagatan. Det känns väldigt bra att kunna genomföra det nu, särskilt med stöd från Stadsmiljöavtalet som gör att vi får ännu större effekt av våra investeringar. Vi är också glada att starta utbyggnaden av infrastrukturen på Pitholmshöjden där vi bygger för framtidens behov, säger Micael Kemi, chef för gatuavdelningen, i ett pressmeddelande.
På Pitholmshöjden påbörjas bygget av gator, gång- och cykelvägar, ledningar för vatten, avlopp, bredband, fjärrvärme och el. Längs Norra Pitholmsvägen mellan Bryggmansvägen och Lillåkersvägen ska en ny, belyst gång- och cykelväg byggas, till vilket Piteå kommun erhållit ett bidrag på 2,6 miljoner kronor från Trafikverket.
– Det här är satsningar som både förbättrar vardagen för medborgarna och gör Piteå mer hållbart på sikt, säger Micael Kemi.
Efter sommaren kan också den eviga förvirringen om vem som egentligen äger företräde i korsningen Sundsgatan/Svartuddsvägen få ett slut. Rondellen som ska byggas påbörjas redan i maj och planeras stå klar i månadsskiftet augusti/september.
På Nygatan blir det också arbeten, då en belyst gång- och cykelväg ska anläggas för att förbättra trafiksäkerheten, tillgängligheten och framkomligheten för fotgängare och cyklister. Sträckan är med i Piteå kommuns program för gång- och cykel och projektet är särskilt prioriterat eftersom att många skolelever rör sig på vägen och att trafikmängden är hög. Trafikverket har bidragit med 1,75 miljoner kronor till bygget.
Även i projektet kring Christinaskolan, som befinner sig på sluttampen, kommer fokus läggas på att göra barnens skolväg trygg genom gång- och cykelvägar, säkra passager och åtgärder för kollektivtrafik. Den sista etappen av Olof Palmes gata finns i planerna. Gångtunneln där under, mellan Christinaskolan och Norrmalmskolan, kommer att rivas och ersättas med ett upphöjt, trafiksäkert övergångsställe. Man kommer också att anlägga tillgänglighetsanpassade busshållplatser.
Projekten vid Kurirvägen och Krangatan, som påbörjades förra året, färdigställs med asfalt och matjord. Under sommaren kommer också 13 gator att få ny asfalt.
Totalt investerar Piteå kommun cirka 60 miljoner kronor i vägnätet under 2025. Parallellt med årets ombyggnationer projekteras det för fullt inför kommande års arbeten. Bland annat ska Storgatan, mellan Bergsviksvägen-Kolmilavägen, samt Kolmilavägen, mellan Storgatan-Backevägen, byggas om under 2026–2027.