Händerna på ratten – ny lag gällande mobiltelefon i trafiken

Regeringen har nu tagit beslut om en ändring i trafikförordningen. Från och med 1 februari 2018 får man inte hålla mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning i handen när man framför ett motordrivet fordon.

Handsfree. Ska man prata i mobil när man kör så är det handsfree som gäller.

Handsfree. Ska man prata i mobil när man kör så är det handsfree som gäller.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2017-12-11 05:00

Den nya lagen ska göra det tydligare vad som gäller. Mobilen ska inte vara i handen, vilket innebär att du fortfarande kan prata i telefon med någon typ av "handsfree" annordning, men du får alltså inte hålla luren mot örat, surfa eller skriva sms. Samtidigt ska den nya lagen underlätta arbetet för polisen. Daniel Pettersson är polis och processledare för trafik i region nord, och han tror att den nya lagen kommer att göra hans arbete enklare.

– Den nya lagen blir lättare att tillämpa. Att det blir olagligt kommer också att innebära att färre kommer att sitta med telefonen när de kör bil, säger Daniel Pettersson.

”Mobil och annan kommunikationsutrustning i motordrivna fordon får bara användas om det inte påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt”.

Så har det stått i trafikförordningen sedan 2013. En lag som säger att du får använda mobiltelefon så länge det inte påverkar din körning negativt. Men nu blir det alltså ändring på det.

Lagen som kommer att gälla från 1 februari 2018, gör att polisen kan utdela böter direkt om trafikanten håller i en mobiltelefon, detta oavsett om det påverkar körningen eller ej. Daniel Pettersson är positiv till den nya lagen även om han menar att det finns många andra distraktioner i en bil.

– Det är i grunden distraktioner i överlag som är problemet. Men får man genom den här lagen bort ett felbeteende så är det positivt.

Mobil i bil

37 procent av svenskarna skickar sms medan de kör bil.

Om du kör 40 kilometer i timmen och tittar ner på mobilskärmen i två sekunder så hinner du rulla 22 meter helt utan kontroll.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om