Rapporten visar att 45 av 62 undersökta stadskärnor har haft en positiv tillväxt under året. Den allmänna trenden är att stadskärnorna blir tätare, att handel och service ökar till följd av ökad efterfrågan och att antalet arbetstillfällen i stadsdelarna blir fler. Starkast är utvecklingen i större och medelstora städer.
I Piteå ökade omsättningen i centrum med 3,8 procent, vilket innebär att den 2017 var 1,4 miljarder kronor. Det överstiger genomsnittet för de undersökta stadskärnorna med god marginal.
– Ett levande centrum är naturligtvis viktigt för en stad ur många perspektiv. Jag hade på känn att det gick bra, men att det gick såhär bra är naturligtvis glädjande, säger Palmqvist.
Den genomsnittliga tillväxten i de 62 undersökta stadskärnorna var 2,4 procent, vilket enligt Fastighetsägarna innebär att majoriteten av dem går starkt framåt. Bara sju går bättre än Piteå.
– Jag tänker att det här visar att Piteå är en attraktiv plats att bosätta sig på. En bra handel i centrum är en förutsättning för att vara en attraktiv stad, säger Palmqvist.
Han menar att det är de duktiga handlarna i centrum som ska ha äran för den positiva utvecklingen.
– Utan duktiga handlare får man inte en ökning i sin verksamhet. I grund och botten handlar det om att vi har väldigt bra företagare i Piteå, säger Palmqvist.
I Piteå omsatte dagligvaruhandeln 628 miljoner kronor vilket innebar en ökad tillväxt på 5,4 procent.
– Det finns ett stort utbud av dagligvaror så som livsmedel, Systembolaget, tobak, tidningar med mera i centrala Piteå. Det gör det också mer attraktivt att bo i centrum, konstaterar Peter Palmqvist.
Han menar att boende och handel i centrum går hand i hand.
Även sällanköpsvaruhandeln, som i ett nationellt perspektiv i allt större grad flyttat från den fysiska till den digitala butiken, hade en tillväxt på 1,9 procent.
Mest ökade hotell- och restaurangnäringen. Tillväxten för caféer och restauranger var 9,4 procent och för hotellen drygt 13 procent.
Anna Forsman på Fastighetsägarna MittNord menar att det är en utveckling som stärker bilden av Piteå som betydelsefull turist- och sommarstad.
– De flesta stadskärnor visar tillväxt och det är främst dagligvaruhandeln och hotell- och restaurangnäringen som driver utvecklingen. Trenden är ett förändrat konsumtionsbeteende där människor investerar mer i sig själva och där stadskärnan får en allt större roll som mötesplats, säger Anna Forsman.
Frida Enberg