- I Älvsbyn tillåts skotertrafik inom delar av tätorten med gott resultat, hänvisar Dahlbäck.
Fordonen framförs ofta i höga hastigheter utan att lagar och bestämmelser alls respekteras. Särskilt problematiskt blir det i anslutning till tankställena.
Lyckligtvis har än så länge inga allvarligare olyckor inträffat men det torde vara en tidsfråga innan något händer" skriver Dahlbäck i en motion till kommunfullmäktige och föreslår en ändring av ordningsstadgarna.
Men han vill inte ha hårdare bestämmelser. Tvärt om vill Dahlbäck underlätta för skoterförarna.
Demoraliserande
Redan kommande vinter vill han på prov tillåta skotertrafik på ett antal allmänna vägar i Norrfjärdens- och Infjärdensområdet. Maxhastigheten föreslår han sätts till 20 kilometer i timmen.Tanken är att följa upp försöket med ett tillstånd som omfattar fler tätorter och byar i kommunen. Centrala stan, Öjebyn, E4 och andra större genomfartsvägar undantas. Samråd med polis, berörda kommunala myndigheter och Piteå Snöskoterklubb med flera förutsätts, fortsätter Dahlbäck i sin motion.
Syftet med med att tillåta skotertrafik på vissa allmänna vägar är enligt Dahlbäck att höja säkerheten. Att som nu ha bestämmelser där efterlevnaden bara sporadiskt kan kontrolleras är enligt den folkpartistiske motionären bara demoraliserande.
Lugnare trafik
Han hänvisar till Älvsbyns kommun som det goda exemplet där skoteråkning tillåts inom delar av tätorten med en maxhastighet på 25 kilometer i timmen.Resultatet har blivit en lugnare trafik utan stressade förare som tar genvägar till bensinpumpar, skoterleder och dylikt" hävdar Dahlbäck.
Folkpartiet i Piteå föreslår därför kommunfullmäktige att låta utreda förutsättningarna för ett försök med friare skoterkörning enligt ovan skissade tankegångar i motionen.