Regnmolnen flydde och solen tittade fram när det blev dags för ungdomskväll på Midnight Race Week. Precis som förra året anordnar Pite dragracing och dess arrangör SHRA Luleå epaträff för ungdomar där epa-ägare bjuds in att ställa ut sina epor, tävla i olika grenar och bara umgås. Bland de storaögda åskådarna på plats fanns 6-årige Leo Strandljung Burbano och hans lillebror Axel.
– Det är jätteroligt, jag gillar basen, säger Leo med hänsyftning till de häftiga ljudanläggningarna som fick bekänna färg under kvällen.
Bröderna Leo och Axel Strandljung Burbano var på plats för att kolla in de häftiga eporna. "Jag gillar basen", säger Leo om de stora musikanläggningarna i eporna.
Foto: Simon Olofsson
Hugo Lindahl har kommit från Luleå för att vara med på kvällens epaträff.
Foto: Simon Olofsson
Lilly Nilsson från Yttersta dök upp med kvällens lätt största epa, en Nissan Navara. "Den tutar jävligt högt. Jag hade en Amarok tidigare men den var lite tråkig", säger hon.
Foto: Simon Olofsson
Vissa passade på att annonsera om försäljning.
Foto: Simon Olofsson
Syskonen Maria Johansson och Emil Johansson från Lycksele arbetar på Midnight Race Week och är med under måndagens epaträff.
Foto: Simon Olofsson
Oskar Kalander kör en Ford Ranger från -05. "Jag har haft den sen i höstas", berättar han.
Foto: Simon Olofsson
Eva Eitzenberger från Öjebyn berättar om historien bakom familjens knallgula Ford Anglia. "Jag köpte den för 2 år sedan till min son, men han vill inte köra den. Han tycker folk glor, så då blir det mamma som får lufta den istället", säger hon.
Foto: Simon Olofsson
Eva Eitzenbergers epa har fått uppmärksamhet på flera håll, bland annat i tidningen Bilsport. Under måndagskvällen vann den också priset Peoples choice efter att ha blivit framröstad som publikens favorit.
Foto: Simon Olofsson
Förutom ljudtävling och omröstning om kvällens häftigaste epa blev det också åka av. Som ett nytt grepp för att locka ungdomar till dragracing och racing i allmänhet anordnades världens, såvitt man känner till, första epa-dragracing, där de deltagande fick testa på både burnouts, framkörning och start.
– Vi funderar mycket på hur vi ska få ungdomarna att komma till strippen, och jag kom på att vi kunde köra världens första epa-dragracing här på banan. Vi kortade ner sträckan till 60 fot vilket blev lagom, för då kommer de inte upp i 30 kilometer i timmen. Det blev jättebra och de är fruktansvärt duktiga. Det här kommer nog att bli en årlig grej, säger Torbjörn Persson, kassör i SHRA Luleå och själv dragracing-förare.
Dags för start!
Foto: Simon Olofsson
Burnouts är coolt, det är sedan gammalt.
Foto: Simon Olofsson
Paulius Cesna från Rosvik med sin Audi Q7 redo för start. Han vann sedan första pris för både snabbaste tid och snabbaste reaktionstid.
Foto: Simon Olofsson
Det gick inte riktigt lika snabbt som en vanlig dragrace-tävling, men allt är som bekant relativt.
Foto: Simon Olofsson
Ett smärre oljeläckage på banan krävde en insats från städteamet.
Foto: Simon Olofsson
Spänd väntan innan start.
Foto: Simon Olofsson
Torbjörn Persson, kassör för SHRA och själv dragrace-förare kom på idén med ett dragrace för epor som ett sätt att locka ungdomar till motorsporten. "Vi vill ha ut ungdomar på strippen", säger han.
Foto: Simon Olofsson
Publiken radade upp sig för att bevittna världens kanske första dragrace för epor.
Foto: Simon Olofsson
Eva Eitzenberger från Öjebyn testade lyckan med familjens Ford Anglia från -52. Några priser för snabbast tid blev det inte, men bilen vann publikens hjärtan och därmed också pris för Peoples choice.
Foto: Simon Olofsson
Publiken hängde med i kvällens racing.
Foto: Simon Olofsson
Midnight Race Week drog igång i lördag och går nu in på andra veckan.
Foto: Simon Olofsson
Torbjörn Persson och Helena Skjöldmöe delade ut pokalerna i kvällens priskategorier.
Foto: Simon Olofsson
Glada vinnare efter kvällens prisutdelning.
Foto: Simon Olofsson
Samtliga ekipage på platsen ville ställa upp och köra och efter ett flertal starter blev det till slut 16-årige Paulius Cesna från Rosvik med sin Audi Q7 som tog hem pris för både snabbast tid och snabbast reaktionstid. Således kan han titulera sig världens snabbaste epa-förare på strippen.
– Det känns jävligt bra, jag visste inte att den var så snabb. Det var jättekul att vinna.
Kvällens seger i dragracingen gav mersmak till Paulius Cesna. "Man kanske borde börja tävla", säger han.
Foto: Simon Olofsson
Paulius Cesna med vinnarpokalen.
Foto: Simon Olofsson
Midnight Race Week 2025, epaträff, Långnäs
Foto: Simon Olofsson
Så vad gör man när man har världens snabbaste epa?
– Bra fråga, man kanske måste börja tävla. Jag kanske får bygga en sån där top fuel-bil och börja köra!
Midnight Race Week fortsätter hela veckan och på tisdagen är det dags för bil- och MC-utställning samt street race.
– På torsdag, fredag och lördag kör vi dragracing för bilar. Alla får komma och testa köra och man kan ta med i praktiken vilken bil och motorcykel som helst. Sen kör vi en dragracing-tävling också.
Torbjörn Persson är nöjd med kvällens epa-dragrace. "Det blev en succé, det lär säkert bli ett återkommande inslag under de här ungdomskvällarna som vi kör varje år", säger han.
Foto: Simon Olofsson
För att visa hur det kan gå till på riktigt startade man under kvällen upp Janne Brännvalls monster till Camaro. 0-100 på 0,8 sekunder och 4000 potentiella hästar är inget att leka med. Under veckans racing är tanken att testa om man kan knäcka det gamla banrekordet i Långnäs.
Foto: Simon Olofsson
Torbjörn Persson satt bakom ratten när man demonstrerade ljudet i Jan Brännvalls dragracing-bil.
Foto: Simon Olofsson
Janne Brännvall framför sin preppade Camaro.
Foto: Simon Olofsson