Han har världens (kanske?) snabbaste epa: "Känns jävligt bra"

Midnight Race Week är i full gång och under måndagskvällen var det ungdomskväll och epaträff ute på banan i Långnäs. Som ett led i att locka ungdomar till racingsporten anordnade man världens första dragrace för epatraktorer, och det blev Paulius Cesna från Rosvik som tog hem titeln.
– Jag visste inte att den var så snabb, säger han.

Midnight Race Week 2025 går in på sin andra vecka. Under måndagen var det ungdomskväll på strippen och i år introducerade arrangörerna världens förmodligen första dragrace för epatraktorer. Paulius Cesna från Rosvik kammade hem vinsten och kan nu kalla sig världens snabbaste epaförare. "Det känns jävligt bra", säger han.

Midnight Race Week 2025 går in på sin andra vecka. Under måndagen var det ungdomskväll på strippen och i år introducerade arrangörerna världens förmodligen första dragrace för epatraktorer. Paulius Cesna från Rosvik kammade hem vinsten och kan nu kalla sig världens snabbaste epaförare. "Det känns jävligt bra", säger han.

Foto: Simon Olofsson

Piteå2025-07-01 03:00

Regnmolnen flydde och solen tittade fram när det blev dags för ungdomskväll på Midnight Race Week. Precis som förra året anordnar Pite dragracing och dess arrangör SHRA Luleå epaträff för ungdomar där epa-ägare bjuds in att ställa ut sina epor, tävla i olika grenar och bara umgås. Bland de storaögda åskådarna på plats fanns 6-årige Leo Strandljung Burbano och hans lillebror Axel.

– Det är jätteroligt, jag gillar basen, säger Leo med hänsyftning till de häftiga ljudanläggningarna som fick bekänna färg under kvällen.

Bröderna Leo och Axel Strandljung Burbano var på plats för att kolla in de häftiga eporna. "Jag gillar basen", säger Leo om de stora musikanläggningarna i eporna.
Bröderna Leo och Axel Strandljung Burbano var på plats för att kolla in de häftiga eporna. "Jag gillar basen", säger Leo om de stora musikanläggningarna i eporna.
Hugo Lindahl har kommit från Luleå för att vara med på kvällens epaträff.
Hugo Lindahl har kommit från Luleå för att vara med på kvällens epaträff.
Lilly Nilsson från Yttersta dök upp med kvällens lätt största epa, en Nissan Navara. "Den tutar jävligt högt. Jag hade en Amarok tidigare men den var lite tråkig", säger hon.
Lilly Nilsson från Yttersta dök upp med kvällens lätt största epa, en Nissan Navara. "Den tutar jävligt högt. Jag hade en Amarok tidigare men den var lite tråkig", säger hon.
Vissa passade på att annonsera om försäljning.
Vissa passade på att annonsera om försäljning.
Syskonen Maria Johansson och Emil Johansson från Lycksele arbetar på Midnight Race Week och är med under måndagens epaträff.
Syskonen Maria Johansson och Emil Johansson från Lycksele arbetar på Midnight Race Week och är med under måndagens epaträff.
Oskar Kalander kör en Ford Ranger från -05. "Jag har haft den sen i höstas", berättar han.
Oskar Kalander kör en Ford Ranger från -05. "Jag har haft den sen i höstas", berättar han.
Eva Eitzenberger från Öjebyn berättar om historien bakom familjens knallgula Ford Anglia. "Jag köpte den för 2 år sedan till min son, men han vill inte köra den. Han tycker folk glor, så då blir det mamma som får lufta den istället", säger hon.
Eva Eitzenberger från Öjebyn berättar om historien bakom familjens knallgula Ford Anglia. "Jag köpte den för 2 år sedan till min son, men han vill inte köra den. Han tycker folk glor, så då blir det mamma som får lufta den istället", säger hon.
Eva Eitzenbergers epa har fått uppmärksamhet på flera håll, bland annat i tidningen Bilsport. Under måndagskvällen vann den också priset Peoples choice efter att ha blivit framröstad som publikens favorit.
Eva Eitzenbergers epa har fått uppmärksamhet på flera håll, bland annat i tidningen Bilsport. Under måndagskvällen vann den också priset Peoples choice efter att ha blivit framröstad som publikens favorit.

Förutom ljudtävling och omröstning om kvällens häftigaste epa blev det också åka av. Som ett nytt grepp för att locka ungdomar till dragracing och racing i allmänhet anordnades världens, såvitt man känner till, första epa-dragracing, där de deltagande fick testa på både burnouts, framkörning och start. 

– Vi funderar mycket på hur vi ska få ungdomarna att komma till strippen, och jag kom på att vi kunde köra världens första epa-dragracing här på banan. Vi kortade ner sträckan till 60 fot vilket blev lagom, för då kommer de inte upp i 30 kilometer i timmen. Det blev jättebra och de är fruktansvärt duktiga. Det här kommer nog att bli en årlig grej, säger Torbjörn Persson, kassör i SHRA Luleå och själv dragracing-förare.

Dags för start!
Dags för start!
Burnouts är coolt, det är sedan gammalt.
Burnouts är coolt, det är sedan gammalt.
Paulius Cesna från Rosvik med sin Audi Q7 redo för start. Han vann sedan första pris för både snabbaste tid och snabbaste reaktionstid.
Paulius Cesna från Rosvik med sin Audi Q7 redo för start. Han vann sedan första pris för både snabbaste tid och snabbaste reaktionstid.
Det gick inte riktigt lika snabbt som en vanlig dragrace-tävling, men allt är som bekant relativt.
Det gick inte riktigt lika snabbt som en vanlig dragrace-tävling, men allt är som bekant relativt.
Ett smärre oljeläckage på banan krävde en insats från städteamet.
Ett smärre oljeläckage på banan krävde en insats från städteamet.
Spänd väntan innan start.
Spänd väntan innan start.
Torbjörn Persson, kassör för SHRA och själv dragrace-förare kom på idén med ett dragrace för epor som ett sätt att locka ungdomar till motorsporten. "Vi vill ha ut ungdomar på strippen", säger han.
Torbjörn Persson, kassör för SHRA och själv dragrace-förare kom på idén med ett dragrace för epor som ett sätt att locka ungdomar till motorsporten. "Vi vill ha ut ungdomar på strippen", säger han.
Publiken radade upp sig för att bevittna världens kanske första dragrace för epor.
Publiken radade upp sig för att bevittna världens kanske första dragrace för epor.
Eva Eitzenberger från Öjebyn testade lyckan med familjens Ford Anglia från -52. Några priser för snabbast tid blev det inte, men bilen vann publikens hjärtan och därmed också pris för Peoples choice.
Eva Eitzenberger från Öjebyn testade lyckan med familjens Ford Anglia från -52. Några priser för snabbast tid blev det inte, men bilen vann publikens hjärtan och därmed också pris för Peoples choice.
Publiken hängde med i kvällens racing.
Publiken hängde med i kvällens racing.
Midnight Race Week drog igång i lördag och går nu in på andra veckan.
Midnight Race Week drog igång i lördag och går nu in på andra veckan.
Torbjörn Persson och Helena Skjöldmöe delade ut pokalerna i kvällens priskategorier.
Torbjörn Persson och Helena Skjöldmöe delade ut pokalerna i kvällens priskategorier.
Glada vinnare efter kvällens prisutdelning.
Glada vinnare efter kvällens prisutdelning.

Samtliga ekipage på platsen ville ställa upp och köra och efter ett flertal starter blev det till slut 16-årige Paulius Cesna från Rosvik med sin Audi Q7 som tog hem pris för både snabbast tid och snabbast reaktionstid. Således kan han titulera sig världens snabbaste epa-förare på strippen.

– Det känns jävligt bra, jag visste inte att den var så snabb. Det var jättekul att vinna.

Kvällens seger i dragracingen gav mersmak till Paulius Cesna. "Man kanske borde börja tävla", säger han.
Kvällens seger i dragracingen gav mersmak till Paulius Cesna. "Man kanske borde börja tävla", säger han.
Paulius Cesna med vinnarpokalen.
Paulius Cesna med vinnarpokalen.
Midnight Race Week 2025, epaträff, Långnäs
Midnight Race Week 2025, epaträff, Långnäs

Så vad gör man när man har världens snabbaste epa?

– Bra fråga, man kanske måste börja tävla. Jag kanske får bygga en sån där top fuel-bil och börja köra!

Midnight Race Week fortsätter hela veckan och på tisdagen är det dags för bil- och MC-utställning samt street race.

– På torsdag, fredag och lördag kör vi dragracing för bilar. Alla får komma och testa köra och man kan ta med i praktiken vilken bil och motorcykel som helst. Sen kör vi en dragracing-tävling också. 

Torbjörn Persson är nöjd med kvällens epa-dragrace. "Det blev en succé, det lär säkert bli ett återkommande inslag under de här ungdomskvällarna som vi kör varje år", säger han.
Torbjörn Persson är nöjd med kvällens epa-dragrace. "Det blev en succé, det lär säkert bli ett återkommande inslag under de här ungdomskvällarna som vi kör varje år", säger han.
För att visa hur det kan gå till på riktigt startade man under kvällen upp Janne Brännvalls monster till Camaro. 0-100 på 0,8 sekunder och 4000 potentiella hästar är inget att leka med. Under veckans racing är tanken att testa om man kan knäcka det gamla banrekordet i Långnäs.
För att visa hur det kan gå till på riktigt startade man under kvällen upp Janne Brännvalls monster till Camaro. 0-100 på 0,8 sekunder och 4000 potentiella hästar är inget att leka med. Under veckans racing är tanken att testa om man kan knäcka det gamla banrekordet i Långnäs.
Torbjörn Persson satt bakom ratten när man demonstrerade ljudet i Jan Brännvalls dragracing-bil.
Torbjörn Persson satt bakom ratten när man demonstrerade ljudet i Jan Brännvalls dragracing-bil.
Janne Brännvall framför sin preppade Camaro.
Janne Brännvall framför sin preppade Camaro.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!