Hamnen elektrifieras – ska vara fossilfri till 2030

Shorelink, som bedriver den dagliga verksamheten i Piteå hamn, har investerat i en ny el-kran. Till 2030 är målet att man ska vara helt fossilfri. "Inget annat än noll i koldioxidutsläpp är acceptabelt på längre sikt, därför satsar vi stort", säger vd Peter Mörtlund.

Shorelink har köpt in en el-krav till hamnen i Piteå som ska vara i drift under nästa år.

Shorelink har köpt in en el-krav till hamnen i Piteå som ska vara i drift under nästa år.

Foto: Pressbild

Piteå2023-09-19 06:00

I dag är Shorelinks största klimatpåverkan utsläppen av koldioxid då det krävs en gedigen maskinflotta av kranar, hjullastare och truckar för att bedriva den dagliga verksamheten.

– Största utsläppen är från en del äldre dieseldrivna kranar vi fasar ut i och med det här. Utöver el-kranen har vi i Piteå förberett en infrastruktur för att kunna ladda en helt elektrifierad maskinflotta, säger Peter Mörtlund, vd för Shorelink.

Den nya kranen är en så kallad hybridkran som kan köras på el eller diesel. Den har dessutom större räckvidd och kan lasta och lossa större fartyg, men även göra betydligt tyngre lyft än dagens befintliga kranar.  I dagsläget drivs befintliga hybridkranar till minst 95 procent av tiden på el. Diesel används endast i undantagsfall. En likvärdig maskin som drivs på diesel, förbrukar cirka 40 liter diesel i timmen. 

– Vi får den nya el-kranen under nästa år. Sedan tidigare har vi en el-kran i Kalix, och vi kommer att beställa ytterligare en under nästa år.

Till 2030 är planen att hamnen i Piteå ska vara helt fossilfri.

– Vi vill öka takten i den gröna omställningen och är fast beslutsamma att vår verksamhet ska vara fossilfri 2030. Inget annat än noll i koldioxidutsläpp är acceptabelt på längre sikt, därför satsar vi stort. Det här bygger också på att maskinproducenterna tar fram maskiner och truckar som är elektrifierade. De lättare maskinerna finns i dag, och de tyngre kommer närmaste åren, säger Peter Mörtlund och fortsätter:

– Satsningen gäller även våra andra verksamhetsorter Luleå, Skellefteå och Kalix. Förutom själva satsningen på fordon undersöker vi även om möjligheten att installera solceller. 

Vad är det för investeringar som krävs för att ni ska bli fossilfria?

– I Piteå så handlar det om fyra nya kranar tills dess, men också ett 30-tal enheter av lastmaskiner och truckar. Under den här perioden kommer vi nog att investera ett par hundra miljoner kronor. 

Varför gör ni dessa satsningar?

– Det är helt enkelt av klimatskäl. Vi måste också dra vårt strå till stacken för att motarbeta klimatförändringar. Sedan går alla våra kunder åt det här hållet, och vi är deras logistiklänk i den här kedjan. Vi bör öka tempot för att hela värdekedjan ska bli fossilfri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!