Som jämförelse är Smurfit-Kappa Piteås största privata arbetsgivare med drygt 500 anställda, alltså ungefär en sjättedel så många som den planerade batterifabriken. Från början anmälde 40 kommuner sitt intresse, och nu återstår bara åtta. Av de som fortfarande övervägs återfinns Luleå och Skellefteå. Orter med bra pendlingsavstånd beroende på om man är bosatt i Piteå eller Älvsbyns kommuner.
Den planeras uppta en yta jämförbar med hela Gamla stan i Stockholm. Bakom projektet står Northvolt som leds av Ltu-utbildade Peter Carlsson, tidigare inköps- och logistikchef på Tesla. Då den absoluta majoriteten av litiumjonbatterier produceras i Asien så förutspås en kraftig batteribrist i Europa inom några år.
– Den nuvarande och planerade batteritillverkningen är väldigt begränsad. Då öppnas ett marknadsfönster. Vi har en solid affärsplan på plats som gör det möjligt för oss att producera högkvalitativa batterier till attraktiva priser.” säger Peter Carlsson, vd, Northvolt.
Investeringen i batterifabriken beräknas ligga runt 40 miljarder och tidsschemat är pressat. Tanken är att det i år ska bestämmas var fabriken ska ligga, första spadtaget ska tas under 2018, 2020 ska produktionen starta och 2023 ska den producera i full kapacitet.
Anledningen till att man vill bygga i Sverige är den nära tillgången till mineraler som används i produktionen och även det pålitliga, kraftfulla och gröna elnätet som ska tillförse fabriken med den stora mängd elektricitet som behövs.