De positiva omdömena återspeglas i de rapporter SKL (Sveriges kommuner och landsting) sammanställt under 2014 där Piteås kvalitéer mätts utifrån fem rubriker, tillgänglighet, trygghet, delaktighet och kommunikation, kostnadseffektivitet och samhällsutveckling.
– Det är en tydlig förbättring inom kommunens tillgänglighet vilket känns roligt. Tillgänglighet handlar om kontakter med kommunen, öppettider och väntetider för att ta del av service. Det är viktig och det arbetet har givit resultat. Piteå kommun har ett system som mäter hur ärenden hanteras och 95 procent av de som har kontakt med kommunen i samband med de ärendena känner att de får god kontakt
– Det är roligt, säger kommunalrådet Helena Stenberg i ett pressmeddelande.
Kortare väntetid
Piteå kommun redovisar att väntetiden för att få möte med handläggare för att få ekonomiskt bistånd har kortats ned från tolv till fem dagar. Kommunens arbete med att få fler att återvinna hushållsavfall går också framåt. I Sverige återvinns i genomsnitt 36 procent av allt hushållsavfall, i Piteå 54 procent, men Piteborna är sämre på att handla ekologiskt. Endast sju procent av de livsmedel som köps är ekologiska där Piteå ligger sju procent under rikssnittet.
En negativ trend är också att de äldre som behöver hemtjänst får besök av 15 olika personer under en 14-dagarsperiod vilket är en ökning jämfört med 2013. Redovisningen anger också hur trygga folk är vad gäller att vistas utomhus på kvällar och nätter och hur trygga och säkra folk känner sig mot hot, misshandel och inbrott i hemmet. Här anger 73 procent att de känner sig trygga, det är samma värde som 2013 och över rikssnittet som ligger på 61 procent. Siffran bygger på en undersökning där SCB skickat enkät till 1000 personer där 500 svarat på undersökningen.