På torsdagen vaknade kustborna till någon decimeter nysnö och under dagen fortsatte den att falla. Trafikverkets alla tillgängliga maskiner var upptagna med att få undan den vita varan.
– Ja, nu är det vitt och fint på vägarna och vi har alla enheter ute och snöröjer idag, säger Magnus Holmbom, platschef vid driftområde Piteå.
Detta innebär också att halkbekämpningen inte prioriteras. Det har fått följder det senaste dygnet, när flera halkolyckor inträffat både i Piteå och Luleå.
LÄS MER Besvärligt och halt på E4
– Det är inte prio med sandning och saltning sådana här dagar. När det snöar har vi inga krav på friktion (grepp mellan vägyta och däck). Men vi saltar ändå på E4 exempelvis, så att inte snön ska fastna på vägen, säger Holmbom.
LÄS MER Trafikolyckor i halkans spår
Ricardo Cejas, som är projektledare för vägunderhållet i Piteå, berättar att vintersäsongen har börjat smygande.
– Det har varit normalt vägunderhåll överallt, utom att vi kände av "Skellefteåkanonen" där det blev stora mängder snö. I Jävre och söderut har vi därför haft mer jobb än normalt så här års.
Budgeten för Trafikverkets driftområde i Piteå ser ungefär likadan ut som den brukar, enligt Cejas.
– Eftersom Piteå är ganska stort område med 110 mil väg att sköta om, så är budgeten något högre här, cirka 15–20 miljoner kronor. Andra områden i Norrbotten har 10–12 miljoner.
Han befarar att det myckna snöandet i Sydsverige ska ge tråkiga följder.
– Nu tär det hårt på ekonomin när det är som det är i södra Sverige, det drabbar ju alla.