Frantz måste ta taxi för att åka buss

Frantz Hancke har ett tips till den nyblivna "uthålliga kommunen" Piteå om hur man kan sänka utsläppen av koldioxid. Se till att bussen till Södra Sunderbyn och till Umeå stannar i Jävrebyn så att Hancke och andra kommuninvånare som bor utanför tätorten slipper att åka taxi till Piteå innan de kan ta bussen till sjukhuset.

Frantz Hancke kan inte begripa varför Komfortbussen och Norrlandskusten inte kan stanna till i Jävrebyn. När han ska uppsöka sjukhuset i Umeå eller Sunderbyn måste först en taxi hämta honom och köra honom till Piteå, där han får byta till buss. Dyrt för landstinget och föga miljövänligt, resonerar Hancke.

Frantz Hancke kan inte begripa varför Komfortbussen och Norrlandskusten inte kan stanna till i Jävrebyn. När han ska uppsöka sjukhuset i Umeå eller Sunderbyn måste först en taxi hämta honom och köra honom till Piteå, där han får byta till buss. Dyrt för landstinget och föga miljövänligt, resonerar Hancke.

Foto: Anders Westergren

PITEÅ2008-08-01 06:00
Frantz Hancke har en sjukdom som gör att han tämligen ofta måste besöka Sunderby sjukhus och Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Han föredrar då att åka buss. Men det är inte helt enkelt att åka kollektivt om man bor i en by som Jävrebyn, eftersom de flesta av Länstrafikens bussar som passerar samhället på E4 gör så utan att stanna vid den befintliga busshållsplatsen.
- Två av tre bussar bara far förbi, det går ju inte att få stopp på dem. Varken linje 98, den så kallade Komfortbussen, eller linje 100, Norrlandskusten, stannar i Jävrebyn och inte i Pitsund heller för den delen, säger Frantz Hancke, som tycker att detta är käpprätt åt skogen i tider när politikerna talar sig varma för kollektiva trafiklösningar och att alla ska dra sitt strå till stacken för att vi ska få ned utsläppen av koldioxid .
Hancke tar gärna Komfortbussen till doktorn, men för att kunna göra det måste han först åka taxi till Piteå och kliva på den bekväma, handikappanpassade bussen där för vidare transport till antingen Sunderby sjukhus eller sjukhuset i Umeå.
Särskilt irriterande är det när han ska resa söderut och vet att bussen passerar Jävrebyn på E4 utan att stoppa. Det skulle ju bara ta en à två minuter att stanna till och låta eventuella passagerare kliva ombord vid den med väntkur försedda busshållplatsen, resonerar Franz Hancke, som vid dessa tillfällen måste åka taxi norrut innan han kan resa söderut med bussen.
Det är visserligen landstinget som bekostar sjukresorna med taxi, så Hancke drabbas inte för egen del ekonomiskt.
Miljöovänligt
- Men jag ser ju på taxametern att taxiresan kostar ett par, trehundra kronor enkel resa, pengar som landstinget måste punga ut med; det känns så onödigt och fel ur miljösynpunkt, menar Hancke.
Bara linje 20 stannar i Jävrebyn. Med den kan man ta sig till Norrlands universitetssjukhus, men inte till Sunderby sjukhus, eftersom bussen går till Haparanda.
Varför gör de då på detta viset? PT lät frågan gå till Lars Nilsson, tillförordnad vd och trafikchef på Länstrafikens huvudkontor i Överkalix.
Han förklarar för det första att linje 100, Norrlandskusten, som trafikerar sträckan Haparanda-Sundsvall, är en expressbuss som länstrafiken i tre län ansvarar för.
Strikt urval
- Dessa bussar ska gå så snabbt som möjligt mellan huvudorterna längs den här väldigt lång ressträckan, det rör sig om cirka 70 mil. Därför har man gjort ett strikt urval av hållplatser som det ska stannas vid. Och Jävre hör inte till dessa, säger Lars Nilsson och tillägger:
- Jag förstår att den enskilda individen kan tycka sig bli drabbad av det här. Men om vi skulle stanna i Jävre, så finns det många andra ställen i de tre länen som skulle komma att ställa samma krav.
Även Komfortbussen, linje 98, har karaktären av expressbuss, även om den inte är det rent formellt. Även där har man gjort ett urval bland hållplatserna mellan Norrbotten och Umeå. Komfortbussen stannar inte ens i Byske, vilket Norrlandskusten gör.
Lars Nilsson säger avslutningsvis:
- Jag har förståelse för den här personen som upplever att bussen bara sveper förbi och jag skulle vilja vara den förste som säger att vi ska börja stanna i Jävre. Men om man ska vara regelverkstrogen så kommer det här att ställa till med bekymmer för trafiken som helhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om