- Jag tycker det är viktigare att satsa på kvalitet i stället för kvantitet. Det blir allt vanligare att lärarna på universitetet bara är adjunkter medan professorerna och docenterna blir allt färre. Vi måste ha utbildningar som håller god klass och inte bara mäta antalet studenter, säger hon.
Fortbilda lärare
Enligt Grönlund Krantz måste det satsas mer pengar på att öka elevernas lärarledda tid och att ha kvalificerade lärare som utbildar. Hon tycker att personalen på universitetet borde få större möjlighet till fortbildning.- Jag har själv undervisat i tre år som adjunkt och jag är orolig för att vi har fått kvalitetsförsämringar på våra högre utbildningar. Eleverna måste rustas för att kunna konkurrera på den globala marknaden. Det är ett svek att lura ungdomar att en universitetsexamen garanterar jobb, säger Anna Grönlund Krantz.
Folkpartiet vill satsa ytterligare en miljard kronor per år till kvalitetshöjande åtgärder för högre utbildningar över hela landet. För Luleå tekniska universitets del skulle detta innebära ett årligt tillskott på 31 miljoner kronor.
- Vi vill ihop med alliansen dessutom satsa två miljarder mer än regeringen på forskning under en femårsperiod, säger Grönlund Krantz.
Hon öppnar också för ett treterminssystem så att eleverna genom studier även på sommaren ska klara av sina utbildningar fortare. Den som väljer detta alternativ, om det genomförs, vill folkpartiet belöna.
- Vi måste få ut ungdomarna i arbetslivet snabbare. Som morot för att öka studietakten vill vi dra av 20- 30 procent av studielånet för de som tillexempel läser en treårsutbildning på tre år eller mindre. Dock har vi inte fått igenom förslaget i alliansen ännu, säger Anna Grönlund Krantz.
Pia Sandvik Wiklund, rektor på Luleå tekniska universitet, håller inte med Grönlund Krantz om att deras utbildningar är dåliga.
- Jag upplever inte att kvaliteten är dålig. För att klara regeringens krav på oss behöver vi öka med omkring 1 000 elever. För mig är många utbildningsplatser och hög kvalitet inte ett motsatsförhållande, säger hon.