Han och Piteås turistbyråchef Katarina Johansson ger ingen dyster bild trots kronraset, eftersom de pekar på att Piteå är fortsatt en attraktiv semesterkommun.
– Vi behöver se över vad detta kan leda till men det behöver inte vara negativt, det finns möjligheter, säger Katarina Johansson, som flaggar för fortsatt norsk invasion.
Per Hallqvist, verksamhetsledare för Destination Piteå uppger att 2014 kom nära 90 000 norrmän till Piteå.
– Campingsiffrorna gick upp med tio procent. 2012–2103 såg vi en minskning i besöken, men förra året tog det fart igen, säger Hallqvist, som pekar på att omsättningen i handeln dock inte gick upp. Hur mycket pengar som var "norska" berättar inte statistiken, men 2014 fick näringarna i Piteå in en halv miljard kronor på turismen.
Med näringar menas allt från butiksköp till gästnätter på hotell och i stugor.
Per Hallqvist berättar att Destination Piteå skickat en enkät till 6 000 norrmän där de bland annat får svara på varför de valde Piteå som semesterort. Resultatet av enkäten redovisas i februari. Han är inte orolig över den fallande norska kronkursen.
– Jag tror inte att den kommer att påverka antalet besök eftersom Piteå vid havet är ett lättillgängligt alternativ. Däremot kan den påverka norrmännen att handla mindre, säger Hallqvist, som pekar på att det trots det finns ekonomiska fördelar med Piteå.
– Det är fortfarande billigare att permanenta och färga håret i Piteå. Det är stor skillnad mot i Norge.