Redan 2009 kontaktades kommunen av Lakkapää som visade intresse för etablering vid Bergsviksvägen på tomterna del av Stenbocken 4 (där gamla Öhmans motor låg) och 5 samt del av Stadsön 2:1.
Ett markanvisningsavtal upprättades och den 22 juli 2011 lämnade Lakkapää in en bygglovsansökan, men Trafikverket inkom med ett yttrande med bedömningen att kommunen inte skulle bevilja bygglov på grund av att fastigheten ligger inom området för järnvägsutredningen avseende dragningen av Norrbotniabanans sträckning.
Förlängd option
Lakkapää som redan betalat in en avgift på 50 000 kronor har trots Trafikverkets inställning fått förlängd option för området och på måndagen beslöt kommunstyrelsens arbetsutskott att förlänga optionen fram till 2016.
– Korridoren är bred och vi hoppas att Trafikverket ska smalna av den. Vad som händer annars om två år får vi ta ställning till då, säger kommunalrådet Peter Roslund (S).
I potten ligger höstens val och att en ny regering eventuellt får fart på hela Norrbotniabanan och att det i sin tur leder till att Trafikverket och Piteå kommun beslutar om en mer exakt dragning av banan.
Samtidigt har Fysisk planering fått i uppdrag att se över om Piteå kommun kan bevilja viss byggnation inom korridoren. Det förslaget ska sedan upp till politiskt beslut.