Stopp för övertid och kvällsarbete enligt facket

Från och med tisdag denna vecka är det i det närmaste stopp för lastning och lossning av fartyg kvällstid i Piteå hamn. Det gäller även hamnarna i Luleå och Kalix.

Från och med i dag är det i princip stopp för lastning och lossning av fartyg på kvällarna i Piteå hamn. Det gäller även hamnarna i Luleå och Kalix. (Arkivbild)

Från och med i dag är det i princip stopp för lastning och lossning av fartyg på kvällarna i Piteå hamn. Det gäller även hamnarna i Luleå och Kalix. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå2025-07-01 11:21

Orsaken är att Transportarbetareförbundet sagt upp det lokala avtalet med Shorelink, som ansvarar för lastning och lossning i hamnarna.

– Vi har inte kunnat komma överens och därför är avtalet uppsagt, säger Mikael Jansson, ordförande i Transports avdelning för hamnarna i norra Sverige.

Från och med i dag är det i princip stopp för lastning och lossning av fartyg på kvällarna i Piteå hamn. Det gäller även hamnarna i Luleå och Kalix. (Arkivbild)
Från och med i dag är det i princip stopp för lastning och lossning av fartyg på kvällarna i Piteå hamn. Det gäller även hamnarna i Luleå och Kalix. (Arkivbild)

Uppsägningen av avtalet innebär att hamnarbetarna från och med i dag arbetar dagtid klockan 7–16.30, oavsett vilken arbetstid man har på arbetsschemat tidigare. Det är också i det närmaste stopp för övertid. I det nu uppsagda avtalet arbetade man kvällstid fram till klockan 23.

Eftersom Sveriges hamnar/Shorelink vägrar teckna ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet, så följer Hamnarbetarförbundet Transports lokala avtal.

– Det gör att alla våra medlemmar bara jobbar dagtid från och med i dag, säger Erik Renström, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 132.

"Det uppsagda avtalet gör att alla våra medlemmar bara jobbar dagtid från och med i dag", säger Erik Renström, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 132 (t.v). Här tillsammans med fackkollegan Mattias Edfast. (Arkivbild)
"Det uppsagda avtalet gör att alla våra medlemmar bara jobbar dagtid från och med i dag", säger Erik Renström, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 132 (t.v). Här tillsammans med fackkollegan Mattias Edfast. (Arkivbild)

De ändrade arbetstiderna kan ställa till problem.

– Det kan gälla de som anpassat sin arbetstid efter privata förhållanden som till exempel hämta barn på förskolan. Det kan vara svårt att lösa nu mitt i sommaren med så kort varsel. Det kan också bli mindre inkomst för de som brukar ställa upp och jobba övertid, säger Erik Renström.

Mikael Jansson vill i dagsläget inte säga vad man är oenig med om när det gäller det lokala avtalet med Shorelink.

– Det behåller vi för oss själva än så länge, säger han till PT.

Totalt rör det sig om ett 50-tal hamnarbetare i Piteå som nu bara arbetar dagtid.

I ett pressmeddelande beklagar Shorelink den uppkomna situationen, men förnekar att inga fartyg kan lossas eller lastas efter klockan tisdag 16.30 i Piteå, Luleå och Kalix hamnar.

"Nej, det stämmer inte. Även om arbetet nu i huvudsak sker dagtid enligt det centrala kollektivavtalet, finns det fortfarande viss möjlighet till övertid – dock i mer begränsad omfattning än tidigare. Vi planerar verksamheten utifrån de nya förutsättningarna och gör vårt yttersta för att säkerställa att godsflöden och fartygshantering fortsatt fungerar så smidigt som möjligt", skriver presskommunikatören Lina Hörnemalm.

"Även om arbetet nu i huvudsak sker dagtid enligt det centrala kollektivavtalet, finns det fortfarande viss möjlighet till övertid – dock i mer begränsad omfattning än tidigare", skriver presskommunikatören Lina Hörnemalm. (Arkivbild)
"Även om arbetet nu i huvudsak sker dagtid enligt det centrala kollektivavtalet, finns det fortfarande viss möjlighet till övertid – dock i mer begränsad omfattning än tidigare", skriver presskommunikatören Lina Hörnemalm. (Arkivbild)

Hon vill inte uttala sig mer om förhandlingarna. 

"Vi har stor respekt för processen och de olika perspektiv som finns. Det är fortfarande ett känsligt läge, och därför vill vi vara varsamma med att kommentera i detalj. Vår förhoppning är att nå en lösning som fungerar för alla parter", skriver hon.

Samtidigt som detta har Hamnarbetarförbundet en annan pågående konflikt med Shorelink som gäller skydd för förtroendevalda och intag av arbetskraft. Den gäller inte Transport. Det har PT berättat om i förra veckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!