Försvarets veto kan stoppa 100-tal vindkraftverk

Minst 145 av 440 vindkraftverk kan undantas från etapp två – bara på grund av Försvarsmaktens intressen. En stor del av bortfallet är beläget i parkens bästa vindlägen.– Det är väldigt allvarligt för företaget, säger Kristina Falk, chef för tillstånds- och miljöprocessen vid Svevind.

Markbygdens vind har cirka 270 vindkraftverk kvar att bygga i etapp ett och förhoppningen är att påbörja utbyggnaden av andra etappen om två till tre år. I dagsläget ser det dock ut att bli betydligt mindre än 440 verk. ”Regeringen har tillstyrkt att det är ett väldigt bra ställe att bygga ut storskalig vindkraft på och det är det vi jobbar för. Sedan exakt hur många verk det blir är det ingen som vet”, säger Kristina Falk på Svevind som äger projektet tillsammans med Enercon.

Markbygdens vind har cirka 270 vindkraftverk kvar att bygga i etapp ett och förhoppningen är att påbörja utbyggnaden av andra etappen om två till tre år. I dagsläget ser det dock ut att bli betydligt mindre än 440 verk. ”Regeringen har tillstyrkt att det är ett väldigt bra ställe att bygga ut storskalig vindkraft på och det är det vi jobbar för. Sedan exakt hur många verk det blir är det ingen som vet”, säger Kristina Falk på Svevind som äger projektet tillsammans med Enercon.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2014-04-17 05:00

Länsstyrelsen har tagit emot ett 50-tal yttranden med synpunkter på Markbygden vinds ansökan om att få uppföra 440 vindkraftverk i den andra etappen av det som kan bli Europas största vindkraftpark med upp till 1 101 snurror.

Organisationer, myndigheter, samebyar och närboende har sagt sitt och miljöprövningsdelegationens ambition är att innan semestern ta ställning till hur många av verken som får byggas.

– Även om sannolikheten är hög att vi blir klara fram tills dess kan vi inte garantera något. Vissa frågor kan vara lätta att ta ställning till, andra kräver mer arbete, säger Kenneth Fors, handläggare på miljöskyddsenheten.

Hur många vindkraftverk kan plockas bort från tillståndet?

– Det är för tidigt att säga i dag. Men Försvarsmakten vill inte tillåta verk i vissa områden och de har även synpunkter på höjden på verken. Oavsett vad vi säger har de via regeringens beslut veto och måste godkänna varje placering.

Höjer inte inflygningsyta

Försvarsmakten kan inte acceptera en höjning av MSA-ytan för inflygningen till Vidsels flygplats vilket begränsar etableringen av 200-metersverk på ett antal av de högsta bergstopparna i området.

– Vi är väldigt beroende av de säkerhetsytor vi har för våra militära flygplatser. Flygplatserna är inte särskilt många och då vill vi att funktionen på dem ska vara ograverade, säger Jakob Gille, ansvarig för fysisk planering på Försvarsmakten.

”Stort bortfall”

Enligt Markbygden vind innebär det att 45 verk helt behöver utgå medan 30-talet verk kan uppföras med reducerad totalhöjd.

– Det är ett väldigt stort bortfall som dessutom är i de bästa vindlägena, säger Kristina Falk på Svevind.

Att avlägsna eller sänka dessa verk skulle innebära stora produktionsförluster och enligt bolaget är det tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att uppföra höjdbegränsade verk i så stor omfattning. Parkens infrastruktur kommer då inte att nyttjas på bästa sätt.

– Vi behöver verkligen de här vindkraftverken, säger Kristina Falk.

”Kommersiellt­ intresse”

Försvarsmakten är tydliga med att det går bygga vindkraft om man sänker verken 10 till 80 meter.

– Man pratar om bortfall men i tillståndsprövningen står det att man har möjlighet att projektera med verk upp till 200 meter. Det står inte att det skall projekteras med verk som är 200 meter. Sedan att det finns ett kommersiellt intresse att få upp verken så högt som möjligt, det får vi ha respekt för men spelreglerna är satta från början, säger Jakob Gille.

Enligt bolaget har Försvarsmakten har tidigare meddelat att 110 positioner behöver utgå och sammantaget uppgår det totala bortfallet i etapp två på grund av försvarsintressen till över 33 procent av de 440 planerade vindkraftverken.

Dialog med försvaret

– Vi har en dialog med försvaret och vi jobbar vidare med den här frågan. Vår förhoppning är att man ska hitta tekniska lösningar som gör det möjligt att samexistera på området, säger Kristina Falk.

Jakob Gille konstaterar att det finns flera försvarsintressen som inte går att bortse från.

– Regeringen har gett tillåtelseprövning för det här projektet med förutsättning att bolaget och Försvarsmakten måste komma överens om varje enskild position. Där har det gjorts eftergifter från båda sidor för att få det att gå ihop.

MSA-yta

Minimal Sector Altitude, MSA, är en säkerhetsyta i luftrummet som civila och militära flygplan använder för att få marksikt under molnen. Ytan ska ligga minst 300 meter över det högsta hindret i området för att inte flygplanen ska riskera att kollidera.

Eftersom militära flygplan, i större utsträckning än civila, använder sig av visuell syn för att navigera är det viktigt för Försvarsmakten att ytan inte höjs.

Källa: Försvarsmakten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om