I våras förklarade Chemrecs platschef Birgitta Marke för PT att produktionen av BioDME skulle gå igång vid månadsskiftet maj-juni. Så blev det inte.
- Det är riktigt att vi hade räknat med en driftsättning då och förgasningsanläggningen startades i början av juni. Vi har därefter steg för steg tagit den nya anläggningen i drift och under sommaren producerat metanol som används i tillverkning av BioDME. Vi har producerat 7000 liter metanol som nu ligger i tankar och som ska användas när vi går igång, säger platschefen.
Försenats
Därefter har starten försenats på grund av Smurfit Kappas 6 veckor långa driftstopp. Eftersom Chemrec tar all sin råvara i form av svartlut från kraftlinerfabriken försenades starten lika mycket. Vi har under denna period gjort diverse justeringar i anläggningen och bedömer att starten blir i månadsskiftet oktober/november.
- Men det var ett planerat stopp så det visste vi om, säger Birgitta Marke, som uppger att under sommaren har Chemrec trots allt producerat metanol som används i tillverkningen av BioDME.
Förseningen av miljödieseln har enligt uppgift inte påverkat driften av de två Volvolastbilar som ska provköras på bränslet. En finns vid BurLinks åkeri som kör kraftliner. Den andra går som timmerbil vid BDX företagens åkeri .
- De bilarna körs idag på fossil DME, förklarar Birgitta Marke.
Den anläggning som byggts i Piteå har finansierats av EU och Energimyndigheten med cirka 125 miljoner kronor och av Chemrec och Haldor Topsoe med 75 miljoner kronor. När den är igång beräknas den producera fyra ton BioDME per dygn där produktionen sker genom förgasning av svartlut. Produktionen som ska ske 150 dygn per år räcker för att driva tio lastbilar med BioDME under ett år.
I satsningen på Biometanol och BioDME samarbetar Chemrec också med Domsjö fabriker i Örnsköldsvik som ska investera 3,2 miljarder i en betydligt större anläggning där Energimyndighetten beviljat bidrag med 500 miljoner kronor.
Just nu pågår en förstudie av det projektet där Chemrec i Piteå står för tekniken. Anläggningen i Örnsköldsvik beräknas att tas i drift 2015.