Videon är inte längre tillgänglig
I slutet av 1990-talet drog Harry Bäcklund i Svensbyn igång ett vägprojekt gällande väg 373. I dag, 16 år senare ser vägen likadan ut men de boende längs vägen kämpar vidare för höjd säkerhet i en trafikmiljö som blivit tyngre och tätare i och med vindkraftsutbyggnad och ökad turism.
Inga fasta planer
I oktober 2013 hölls ett möte i Svensbyn och byggplanerna för väg 373, från E 4 till Svensbyn. Trafikverket informerade då om att sträckan E 4 – Vitsand ska förses med mitträcke och viltstängsel, ett beslut som står fast och där planerad byggstart är satt till 2015. Planerna för sträckan Vitsand – Svensbyn var att bredda den till 16 meter, göra delar av den 4-filig med räfflor i mitten. De planerna kommer inte att genomföras. För några dagar sedan kom beslutet att utställelseplanen rivs upp. Man är nu tillbaka på ruta 1. Det finns inte längre några fastslagna planer för den sträckan. Nya planer måste tas fram och diskuteras, finansieras och vinna laga kraft innan spaden kan sättas i jorden, något som är minst två år bort.
Bra dialog
– Det är bra att de gamla planerna skrotas för de fungerar inte. Att bygga två plus två filer med omkörningssträcka i närheten av Svensbylijda och Fagervik var ingen bra idé ur säkerhetssynpunkt. Det insåg också Trafikverket och det känns som att vi har en bra dialog i frågan, där Trafikverket är öppet för förslag, säger Brith Fäldt, ordförande i Svensbyns hembygdsförening.
Att en ordentlig omgörning av vägsträckan är minst två år bort, ställer till problem för de som bor och verkar längs vägen. Dessa kräver nu provisoriska åtgärder så att de som färdas genom, bor på, eller besöker området kan göra det på ett säkert sätt.
Röja och bredda
– Något måste göras åt avfarterna till Fagervik och Svensbylijda. Vi föreslår att man röjer och breddar vägen där så att det blir en öppnare avfart. Bättre skyltning behövs också, säger Jan Renberg, verksamhetschef på Camp Fagervik.
Brith Fäldt och Jan Renberg hoppas nu att Trafikverket snabbt tar tag i frågan så att säkerheten längs vägen förbättras.
– Svängande trafik är ett stort problem. Att göra en vänstersväng till Svensbylijda som det ser ut i dag är förenat med fara. Vägen är smal och att bli stående mitt på vägen med långtradare som kör om och med mötande trafik är alldeles för farligt, säger Brith Fäldt.