Han startade Nymans fiske och fritid 1999 efter ett antal år på BD fisk i samma lokaler. Två år senare köpte Tommy Nyman fastigheten och 2005 var det dags för den första av tre utbyggnationer.
– Det känns som en bra resa. Man har kört några år och sedan har man byggt och så har man kört några år till. När jag har blivit rastlös har jag byggt mer. Man vill ju utveckla, men samtidigt vara ödmjuk och undvika den ekonomiska växtvärken, säger han.
Vid årsskiftet har 53-åringen tillbringat 30 år på Verkstadsgatan i Piteå – och fler ska det bli. Men han återgår till enbart fisk och säljer nu butiken.
– Det är där jag började och det är där jag vill sluta. Det är min kompetensmässigt starkaste grej också. Det handlar inte bara om att hantera fisk utan det är mycket annat. Jag känner alla och är hemma i det här, säger han och fortsätter:
– Företaget har växt och expanderat så jag känner att man har fullt upp bara med fisken. Jag tycker det är jätteroligt att vara i butiken och träffa kunder, men fiskgrossistverksamheten kräver mycket och det är tidiga morgnar så man är ofta trött efter lunch. Jag känner därför att det är läge att sälja butiksdelen för att släppa lite på ryggsäcken.
Han kommer att vara väldigt noga med vem som köper butiken.
– För personalens trygghet är det väldigt viktigt. Att hitta rätt person är en prioritet för mig.
Redan i fjol delades bolaget upp i tre delar. Fastigheten, fiskgrossistverksamheten och butiken.
– Familjen har varit helt eniga och beslutet har mognat fram. Vi har funderat på det här i över ett år, säger Tommy Nyman.
Dottern Sofia Nyman är butikschef och hoppas förbli det även efter försäljningen. Man har även diskuterat huruvida man skulle behålla butiken inom familjen.
– Till syvende och sist kom vi fram till att det kanske ändå är bättre att sälja det. Pojkarna har andra jobb och Sofia vill jobba som anställd här, säger Tommy Nyman.
Han känner sig trygg i att sälja i ett starkt läge.
– Det känns skönt att man lämnar över en skottsäker verksamhet. Den som köper butiken kommer att kunna fortsätta att leva gott på den. En ny kvast kan sopa ganska bra också så det kan bli spännande för de anställda, lite nytt.
Och intresse finns det – redan innan butiken är på marknaden.
– Men går man ut brett ökar man chansen att pricka rätt, säger Tommy Nyman.