- Efteråt har jag försökt att ringa till honom ett otal gånger. När han själv plötsligt hörde av sig i mitten av förra veckan sade jag att jag ångrat köpet och ville upphäva det innan ångerveckan gått ut. Jag ville ha kvitto på att vi skulle annullera köpet och att jag fick mina 2 800 kronor tillbaka. Visst, det skulle gå så bra; vi skulle träffas i Luleå i fredags, men han hörde aldrig av sig och jag lyckades inte få någon
telefonkontakt med honom, säger Maggan som egentligen heter
något annat.
Återförsäljare
Mannen kom in i Maggans butik en måndag för en dryg vecka sedan. Han påstod att han var återförsäljare åt företaget Cashpoint AB som saluför bland annat sådana certifierade kassaregister som nästan alla företag som säljer mot kontant betalning eller kortbetalning måste ha från och med nästa år.
Detta gäller även tjänsteföretag som exempelvis fotvårdsterapeuter, massörer och privata tand-
läkare med en årlig kontant försäljning över 169 000 kronor.
Maggan skulle just stänga butiken när den här mannen knackade på, och hon var jäktad:
- Jag försökte tala om för försäljaren att jag inte gör den typen av affärer, utan bara betalar kontant när jag har fått varan.
Blev övertalad
Han lyckades dock övertala henne och förmådde henne att betala 20 procent av vad kassaregistret kostar i kontantinsats, nämligen 2 800 kronor. Priset var 11 200 kronor, vilket var jämförelsevis billigt.
Det som slutligen fick henne att gå med på köpet var att han lovade komma och hjälpa henne med programmeringen när hon fått kassaregistret om 8-10 veckor.
- Tio minuter after att han gått kände jag att jag förmodligen blivit lurad, bedragen.
Ljög om andra köpare
Maggan kollade en del påståenden som försäljaren kom med, bland annat berättade han att han samma morgon sålt kassaregister till en viss restaurang i Piteå, något som visade sig vara ren lögn.
- Han ligger ju rätt i tiden om han vill bedra, för massor av företag måste skaffa sig de här nya kassaregistren, konstaterar Maggan, som även kollat med Cashpoint om de har en återförsäljare som heter vad mannen utgav sig för att heta.
Svaret blev att en person med det namnet har jobbat åt Cashpoint för längesedan, men inte längre.