PT har i flera artiklar berättat om projektet att göra Svensbyfjärden till vattenskyddsområde. För de som bor eller har verksamhet närmast, i den primära zonen, innebär det föreskrifter och skyddsåtgärder för att minimera risken för att vattnet ska kontamineras.
Flygplatsen i Långnäs, som ägs av Piteå kommun och drivs av Piteå flygklubb, ligger i den primära zonen. De som berörs har fått information och också haft möjlighet att lämna in synpunkter.
– Det är ju ett flygfält som används mer och mer, så självklart är det viktigt att vi är med under processen och har möjlighet att påverka. Vi ska självfallet vara rädda om vattnet och miljön, men vi ser också att det är en balansgång mellan regler och vad som är realistiskt, säger flygplatschefen Roger Pettersson.
Är du orolig för flygplatsens framtid?
– Nej, det är jag inte. Vi har haft en bra dialog och från kommunens sida finns det önskemål om att flygplatsen ska drivas modernt och utvecklas. SHRA Luleå som arrangerar dragracing har uttryckt oro, men så vitt jag förstår så kan de fortsätta.
Vilken påverkan får vattenskyddsområdet på flygplatsen?
– Det blir tuffare regler när det främst gäller hantering av bränsle, hur vi ställer maskinparken och dagvattenbrunnar. Vi får se vilka åtgärder som krävs, säger Roger Pettersson.
Kallax flyg har verksamhet på flygfältet och även en bränsleanläggning. Företagets vd, Sven Stenvall, är oroad för vilka merkostnader vattenskyddsområdet kan innebära.
– Vi har redan bra säkerhet och det vore olyckligt om vi drabbas av merkostnader som inte våra konkurrenter har. Vi hoppas att det tas i beaktande, säger Stenvall.
Förvaring av mer än sammanlagt 250 liter petroleumproduker eller andra brandfarliga vätskor kommer att kräva tillstånd från kommunens nämnd för miljöfrågor.
– Det har flygplatsen redan nu, men om det räcker vet jag inte i nuläget. Men har man en flygplats i primärzonen så innebär det vissa förändringar och föreskrifter, säger Jenny Bergman, som är projektledare för arbetet med att skapa ett vattenskyddsområde.
Det kan handla om invallning av förvaringskärl, dubbelmantlade rörledningar och uppsamlingskärl för att minimera spill och läckage.
– Vi har en bra dialog med flygplatsen och jobbar intensivt med att sammanställa synpunkter. Sedan får se vilka revideringar det blir, säger Jenny Bergman.