Den utländska piloten klarade sig oskadd, men flygplanet, en DA 42, fick materiella skador på bland annat den ena propellern. Problemet för piloten var klädseln och lågskorna, så han valde att vänta i planet på undsättning.
Olyckan som hände strax före lunch på söndagen vållade ett visst pådrag. Polis, räddningstjänst, ambulans och folk med anknytning till flygfältet samlades på den upplogade delen av landningsbanan. Olycksplanet stod en bra bit bort fastkörd i snön och en ambulanssjukvårdare och en polis pulsade dit i väntan på räddningstjänstens bandvagn.
– Piloten är oskadd och som det verkar har inget flygbränsle läckt ut. Vi gör en lokal undersökning, men det är flygräddningen i Göteborg som har huvudansvaret, säger Mats Karlsson, ställföreträdande insatsledare.
Flygplatschefen Roger Pettersson var också på plats för att övervaka räddningsarbetet.
– Långnäs är en öppen flygplats och piloten var i kontakt med mig redan i fredags och vi pratades vid i förmiddags innan han startade, så han hade tillstånd att landa.
Vad har gått fel?
– Det krävs en visuell överblick, men han har uppenbarligen missat att halva landningsbanan, cirka tusen meter, inte är plogad och landat planet i djupsnön.
Är det pilotens fel?
– Som pilot är man skyldig att känna till vad som gäller, men jag tror inte den här piloten är så van vid vinterförhållanden och snö. Jag vet inte varifrån han kommer, men vi har talats vid på engelska, säger Roger Pettersson.
Nu gick det relativt bra och det är inte säkert att haverikommissonen kommer upp, men en platsundersökning ska hur som helst genomföras. Först när den är klar kan planet bogseras bort för reparation.