Fler besök i ny skärgårdsstrategi

Piteå skärgård med 550 öar är en oslipad diamant med alltför få besök men det vill en arbetsgrupp inom Destination Piteå ändra på genom en ny skärgårdsstrategi som ska locka folk till stugor och båtliv.

Hansi Gelter och Helene Röckner vill öka satsningar i Piteå skärgård. ”Den är en oslipad diamant”, säger Röckner.

Hansi Gelter och Helene Röckner vill öka satsningar i Piteå skärgård. ”Den är en oslipad diamant”, säger Röckner.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2015-05-07 13:58

Destination Piteå är en näringslivsstyrd organisation med 140 medlemmar där flera arbetsgrupper försöker göra insatser för att öka antalet turister som spenderar allt mer pengar. 2013 omsatte shopping, transporter och boende i Piteå nära en halv miljard kronor, men det finns brister i näringen. Dit hör Piteå skärgård.

Det vill en nyligen tillsatt arbetsgrupp med upplevelseföretagaren Hansi Gelter som ordförande ändra på, och på onsdagen presenterade han tillsammans med näringslivsutvecklarna Helene Röckner och Stina Eriksson en ny skärgårdsstrategi vilken inte är den första som tryckts. En sådan har tidigare producerats av en grupp studenter vid LTU.

Få produkter

I den nu framtagna strategin sägs: "Trots flera insatser, bland annat projekten Botnian Arc, Bottenvikens skärgård och lokala produktutvecklingsprojekt, saknar Destination Piteå nästan helt produkter i form av "all inclusive-paket" till sin skärgård. I dag finns ett 20-tal skärgårdsaktiviteter som marknadsförs via turistbyrån och Destination Piteå.

– Nu har vi omorganiserat oss där kommunen och företag vill driva utvecklingen framåt, säger Gelter, som trots andemeningen i tidigare kommunala utfästelser om vikten av entreprenörskap i skärgården, själv bromsats i försöken att skapa ett kajakcenter vid Renöhamn.

– Ja, det där föll mellan stolarna, säger Gelter.

Fler båtturer

– Men det är på gång, vi trycker på i den frågan, säger Helene Röckner, som pekar på att det krävs ny detaljplan för att Gelter ska få sitt kafé och kajakcenter.

I den nya skärgårdsstrategin nämns en lång rad satsningar. På kort sikt handlar det bland annat om fler båtturer, informationsskyltar vid strategiska platser, angöringskaj för större turbåt vid Renöhamn, vandringsleder, och Destination Piteå ska utveckla tio nya upplevelsepaket varav fem ska vara internationellt säljbara.

På längre sikt finns strategin att de 35 sängplatser som nu finns ska fördubblas i form av fler uthyrningsstugor, det ska tas fram gastronomiska skärgårdsdelikatesser och för funktionshindrade vill arbetsgruppen att det ska finnas en anpassad båt med bogramp som kan angöra mål som Renöhamn, södra hamn, Koskäret, Piteå Rönnskär och Stenskär.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om