Efter att Piteå kommun varit med och firat kulturhuvudstadsåret i Umeå med projektet ”Norrbotten 2014” lyfte flera kulturprofiler kritik mot att mer än hälften av budgeten på 2,1 miljoner kronor gick till en pr-byrås projektledning. Lokala kulturutövare fick en bråkdel av pengarna, Knappt 290 000 kronor, och politiska företrädare riktade kritik mot att projektet varit osynligt.
Projektledningen för Piteå 400 år är budgeterad till en miljon kronor vilket motsvarar 25 procents arbete under 2019 respektive 2020. Under jubileumsåret 2021 skruvas takten upp till 50 procent.
Kostnaden för en kommunikatör kostnadsberäknas till en halv miljon kronor under treårsperioden och en assistent till projektledaren till 200 000 kronor. Övriga kostnader, främst marknadsföring, får kosta närmare 300 000 kronor.
– Budgeten för själva organisationen som jobbar med det här är två miljoner kronor, säger projektledaren Per Lenndin.
Enligt honom har kritiken mot kulturhuvudstadsåret diskuterats inför det här firandet.
– Absolut, sedan är det ett dilemma för så fort någon ska jobba med ett uppdrag så kostar det pengar. Den personen behöver sin lön. Det är inte så enkelt och det är därför politiken har öronmärkt pengarna. En miljon går oavkortat till arrangörerna och en och en halv miljon avsätts till själva firandet.
– Sedan har man varit tydlig med att vi ska styra det i egen regi. Vi ska inte ta in en extern konsult som projektledare. Det blir för dyrt helt enkelt. Det tror jag är en lärdom därifrån, säger Per Lenndin.