Behovet av tryckpapper minskar hela tiden, det är en bransch i gungning.
– Det försvinner ett pappersbruk motsvarande Ortviken i Sundsvall varje år, sade SCA Munksunds nye vd Per Strand vid ett frukostmöte i Vardagsrummet i Bryggeriet på fredagsmorgonen.
SCA Ortviken tillverkar 870 000 ton tryckpapper per år.
Bygger om fabrik
Läget gör att finska Stora Enso beslutat bygga om ett tryckpappersbruk till kraftlinerproduktion och det sätter press på marknaden.
– Fabriken blir klar i höst och det kommer inte att gå förbi oss obemärkt, säger Per Strand.
Förra året gynnades SCA och Smurfit Kappa av att norska kraftlinerfabriken Pettersson gick i konkurs, det gav utrymme för merförsäljning. Nu dyker en ny aktör upp,men Per Strand ser lugn ut.
– Vi måste jobba ännu mer effektivt och med kvalitét där jag vill påstå att vi är världsledande på tillverkning av top white kraftliner. Den står för en tredjedel av årsproduktionen på 440 000 ton och vi komer att öka andelen aviserar vd:n
Efterfrågan ökar, i Asien men också i Europa och nu satsar fabriken för att dra in pengar efter investeringarna på drygt en halv miljard kronor.
SCA Munksund är idag i princip en helt ny fabrik med ny sodapanna, mesaugn och uppgraderad pappersmaskin. Några nya större investeringar är inte på tapeten.
– Nu handlar det om sedvanligt underhåll med mindre investeringar, säger Per Strand som tidigare var vd för kraftlinerfabriken i Obbola,produktionsmässigt i nivå med Munksund.
Utan marknadsavdelning
2012 valde SCA att sälja ut sin finpappersdel där Obbola och Munksund hamnade i skogsbolaget SCA Forest. Med den manövern stod plötsligt kraftlinerfabrikerna helt utan försäljning och marknadsavdelning och bolaget tappade alla interna SCA - kunder.
– Vi fick börja om från nästan blankt papper att skapa en ny organisation och upparbeta externa kunder, men det lyckades vi med, säger Strand.
Vid frukostmötet fanns Britt Fäldt (V), ordförande för samhällsbyggnadsnämnden. Hon frågade om Piteborna kan känna sig trygga med att SCA kraftliner finns kvar i Munksund i framtiden.
– Man kan aldrig lämna några garantier, men med tanke på efterfrågan är framtiden ljus. Sedan vet vi inte vilken logga fabriken kommer att ha i framtiden.
Han kommenterade också senaste tidens turbulens kring flygplan och jaktresor.
– Man förde över marknadsföringspengar till de här aktiviteterna. Men jag som vd var aldrig involverad och jag deltog inte i några jaktresor, säger Strand.