Ankarskatavägen är något av ett sorgebarn i kommunens gatunät. Förutom att den är i allmänt dåligt skick, som förvisso tvingar bilisterna att hålla ner hastigheten, så är den särskilt vintertid osäker för gående.
– Vi har kämpat länge för att bygga om Ankarskatavägen, så det är klart att det känns trist att vi måste skjuta på projektet. Nu blir det en ny upphandling i vinter och så hoppas vi komma igång nästa sommar, säger Joakim Lundberg.
Måste göras om
Ombyggnaden av Ankarskatavägen samt Kvarngatan syftar till att skapa en god trafikmiljö för skolbarn och boende. Tanken är att de planerade åtgärderna ska minska genomfartstrafiken och sänka hastigheterna i området.
Projektet är uppdelad i två etapper. Det är den första etappen, sträckan mellan Jacobs väg och Kolmilavägen, som skulle ha påbörjats den 8 september och gjorts klar nästa år. Men så blir det alltså inte.
– Vi hade ett antal skall-krav (måsten) i förfrågningsunderlaget. Om inte samtliga är uppfyllda så faller anbudet bort. Det är Lou (lagen om upphandling) som reglerar det, säger Joakim Lundberg.
Alla anbud föll bort
Tre anbud kom in. Ett föll direkt bort för att det inte uppfyllde skall-kraven och ett annat för att det ansågs för dyrt. Återstod ett tredje som antogs, men i sista stund upptäckte inköpsavdelningen att inte heller det uppfyllde uppställda krav.
– Som tur var hade vi inte hunnit skriva något avtal.
I projektet ingår att Ankarskatavägen ska smalnas av för att skapa en säker skolväg och en bättre trafiksituationen. Den förses med en parallell gång- och cykelväg, upphöjda korsningar, ny belysning och busshållplatser görs om för att underlätta för personer med funktionsnedsättning.
– Vi får hoppas att vi kan komma i gång nästa sommar i stället, säger Joakim Lundberg.
När det gäller Kvarngatan (från Ankarskatavägen till gångtunneln) så kommer den delens gång- och cykelväg däremot att byggas i höst i kommunens egen regi.
För etapp två, som sträcker sig från Kolmilavägen till Fårövägen, så finns det i dag inget beslut när det arbetet ska utföras.