Färre stora båtar i Bondökanalen

Trafiken med större båtar i Bondökanalen verkar minska jämfört med förra året. Fram till den sista juli i år öppnades bron över kanalen 42 gånger till ett pris av 35 000 kronor.

Bron över Bondökanalen stod färdig i juni 2016. Allt sedan dess har en diskussion om hur broöppningarna ska skötas pågått.

Bron över Bondökanalen stod färdig i juni 2016. Allt sedan dess har en diskussion om hur broöppningarna ska skötas pågått.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-08-26 06:00

Redan i juni 2016, när bron stod färdig, togs en diskussion upp om hur broöppningarna skulle gå till. Fram till i dag har det varit NVS bevakning som skött broöppningarna till en kostnad av ungefär 900 kronor per gång. Nu står det klart att även ett fjärrstyrt broöppningssystem skulle kunna vara lika kostsamt. Piteå kommun håller just nu på att undersöka möjligheterna för hur broöppningarna ska gå till fram över.

– Vi har all utrustning för fjärrstyrning på plats, så det är aktuellt och det har det varit hela tiden. Vi kommer testköra det lite i höst, men vi måste komma överens om ett bra upplägg, säger Martin Lindberg, enhetschef för trafik och projekt vid Piteå kommun.

Han berättar att broöppningarna har fungerat väldigt smidigt under sommaren då NVS bevakning ansvarat för att sköta dem.

– Det är inte säkert att det är billigare med fjärrstyrning. Vi håller på titta på vad som är den bästa lösningen. Jag kan inte uttala mig om vem som kommer att sköta fjärrstyrningen, om vi går över till det. Ett alternativ är i så fall att köpa in det som en tjänst från ett externt företag, säger Lindberg.

Förra året landande broöppningsnotan på 74 313 kronor, 2016 kostade det 33 250 kronor.

Martin Lindberg vill inte spekulera i om det är så att trafiken med större båtar minskat i Bondökanalen.

– Nu är ju inte augusti inräknat och sen får vi se hur mycket trafik det blir under resten av hösten, men det är klart att det brukar vara mest under sommaren, säger han.

Ralf Lindahl som är kassör i hamnföreningen vid Bondö marina upplever att det är mycket trafik i kanalen genrellt sett när det gäller mindre båtar.

– Jag skulle säga att det är ganska mycket. Det är mycket vattenskotrar och daycruisers och sådär. Min uppfattning är egentligen att kanalen började användas så fort den var färdig, säger han.

Ralf Lindahl menar att det går fort att ta sig från Renö hamn till Stenskär via Bondökanalen.

– Min uppfattning är att för att det ska fungera på ett rationellt sätt med broöppningarna så måste det till en fjärrstyrning, men frågan är vem som ska sköta det. Vi i hamnföreningen har inte resurser till det, säger han.

En förklaring till minskningen av större båtar kan vara de stenar som upptäckts i den norra farleden, som missades i samband med muddringen av hamnen. PT har tidigare berättat att dessa ska plockas bort under hösten. Det är entreprenören Brändö schakt som fått uppdraget och beskedet är sedan tidigare att detta kommer att ske under augusti eller september.

Broöppningar

2016 öppnades bron 38 gånger. NVS bevakning debiterade kommunen 33 250 kronor för det.

2017 uppgick kostnaden till 74 313 kronor, då NVS fick rycka ut 82 gånger för att öppna bron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om