Det finns redan bebyggelse på södra sidan av Pitsundsbron och Kjell Åström, som äger mark i området, trodde inte att det skulle innebära några problem.
– Det är ju redan flera hus där och jag har svårt att tro att järnvägen kommer att dras just där. Om det nu ens blir av, säger Kjell Åström.
Avstycka tomter
På ena sidan Havsbadsvägen ligger en restaurang och den gamla gocartbanan, men det är på den andra sidan där det redan finns flera hus som Kjell Åström vill avstycka två tomter.
– Den här korridoren för järnvägen är otroligt bred så det borde gå att smalna av den. Jag är säkert inte den enda som drabbas. Det här har ju pågått i flera år och lagt sig som en död hand över stora områden i kommunen.
– Tjänstemannen jag pratade med på kommunen sa att det inte var möjligt, men höll med om att det här inte är bra, säger Kjell Åström.
Trafikverkets beslut
Har du gjort någon formell ansökan?
– Nej, det har jag inte, men ska jag tro kommunens tjänstemän så blir det avslag. Det är Trafikverket som sätter käppar i hjulen. Det är möjligt att jag går vidare, säger Kjell Åström som tycker att alla som drabbas borde få ersättning.
Är det omöjligt att få bygglov på mark i den här breda järnvägskorridoren?
– Nej, det är det inte. Det beror på var och vad det gäller. Men när det gäller nybyggnad av bostadshus är det nej, säger Anna-Karin Lundberg, enhetschef på Piteå kommuns avdelning för fysisk planering.
Flera år
Lundberg säger att den här typen av ärenden går på remiss till Trafikverket och där är det stopp. Först när det finns en färdig järnvägsplan för området kan korridoren smalnas av och då blir det också lättare att få bygglov.
Men det kan ligga flera år bort. Just nu har arbetet med järnvägsplanerna för sträckan Umeå–Skellefteå inletts. Ett arbete som tar ett par år. När motsvarande arbete kan inledas för nästa sträcka, Skellefteå–Piteå, är i nuläget inte klart.