Fångar fjällvärlden i magasinform

Efter drygt ett decennium i Kirunafjällen var Niklas Mattsson säker. Det finns ingen plats i Sverige som erbjuder lika bra skidåkning. Ur denna övertygelse föddes magasinet Fjälljournal, som nu är nominerad till Publishingpriset.

Flexibel. Eftersom Niklas fru reser en del i jobbet passar det familjen bra att han kan vara flexibel.

Flexibel. Eftersom Niklas fru reser en del i jobbet passar det familjen bra att han kan vara flexibel.

Foto: Mari Gustafsson

Piteå2017-09-09 06:00

Ett plus ett är lika med ett magasin om fjällvärlden.

Hur då?

Jo redan när Niklas Mattsson gick estetiska programmet på gymnasiet formgav han grunderna till ett tidningsmagasin som specialarbete.

Senare gjorde han tiotalet säsonger på skidorterna Björkliden och Riksgränsen. Det var då han fastnade för Kirunafjällens naturupplevelser och människor.

De två delarna har han nu förvaltat och format till magasinet Fjälljournal.

Tidningen handlar om det magiska ljuset som varje vår får skidåkare från hela världen att resa 200 kilometer norr om Polcirkeln, den handlar om vad toppturer kan göra med människor och om skidåkning ner från Sveriges tak.

Tillsammans med stora namn som Vagabond, Arkitektur, Expo och Sonic är nu Fjälljournal nominerad till Publishingpriset.

.

Vem är då Niklas Mattsson och hans designbyrå Versal?

Niklas är född och uppvuxen i Piteå, men bodde under många år längre norrut. Det började med tiotalet säsonger i Björkliden och Riksgränsen. Senare har Abisko och Kiruna också stått som hemadress.

Hela tiden har fjällen och skidåkningen varit ramverk.

– Redan när jag säsongade i bar- och restaurangbranschen på skidanläggningarna hade jag en tanke om att någon borde göra ett magasin om området men det slog mig inte att den personen skulle vara jag, säger han.

.

2009 blev Niklas kontaktad av en gammal klasskompis som jobbade på ishotellet. De behövde en marknadsassistent och undrade om han var intresserad.

– Jag hade skrivit, fotograferat och hållit på med formgivning som självlärd, bara för att det var kul. På ishotellet var jag för första gången involverad i en magasinproduktion. Jag kände direkt att ”det här vill jag hålla på med”.

Senare fick Niklas jobbet som kommunikatör för Lapland resorts, som då köpt skidanläggningarna i Björkliden och Riksgränsen.

.

En period delade Niklas och hans fru Erika Mattsson tiden mellan Kiruna och Bertnäs. Vinter i Kiruna och sommar i Piteå, men med tiden föddes tanken på att bo i Piteå permanent.

– Den första tiden jobbade jag kvar som kommunikatör på distans. Istället för att sitta hemma fixade jag en kontorsplats här på Lokstallarna. Det är lite för lätt att fokusera på annat om man jobbar hemifrån, säger Niklas.

Vid sidan om jobbet startade Niklas designbyrån Versal, för att kunna göra lite ströuppdrag.

– När Lapland resorts bestämde sig för att samla personalen på plats kände jag att det var läge att gå vidare. Vi hade köpt hus här, renoverat och fått barn. Istället blev jag egen på heltid, säger Niklas.

.

Och jobben har rullat in, om än inte i en strid ström.

– Jag har fått lära mig att det antingen är jättemycket eller ganska lugnt. Merparten av mina kunder kommer från Norrbotten och Västerbotten och många företag jag jobbar med är lokala, säger Niklas.

Friheten i hans arbete passar bra då hans fru, som är vd för den regionala turistorganisationen Swedish lapland visitors board, i perioder reser en del i sitt arbete.

Varför har det gått så pass bra, tror du?

– Jag är nog ganska flexibel och snabb att leverera och så är jag lite bra på ganska mycket, skrattar Niklas.

.

Här är vi då framme vid magasinet Fjälljournal.

– I höstas uppstod plötsligt möjligheten att göra projektet jag tänkt på så länge. Jag hade ingen budget, men en tydlig idé och kunde dra nytta av alla kontakter jag hade från mina år i fjällen.

I magasinet, som kommer ut två gånger per år, har Niklas ringat in Kebnekaise, Riksgränsen, Björkliden och Abisko.

.

Vad är det som lockar med just magasin?

– Jag har alltid gillat att läsa det själv. Att kunna låta artiklar breda ut sig över åtta, tio sidor och att använda mycket stora bilder är så lustfyllt. Det bästa som finns är att pussla ihop en formgivning. Sedan älskar jag print. Det är något speciellt med pappret, att få hålla i en fysisk produkt och att bläddra i den. Det är ångestfyllt att skicka något till tryck, men fantastiskt få öppna den första kartongen och känna färgdoften. Det är en slags hatkärlek.

.

Vad vill du förmedla från Kirunafjällen?

– Det är ju Sveriges mest högalpina område och det närmaste vi kommer de stora bergen runtom i världen. Många förstår inte hur mäktigt det är. Jag brinner för regionen och vill lyfta den på olika sätt. Dessutom finns det för mycket att berätta för att låta bli.

.

Fjälljournal med gnistrande utförsåkningsbilder och höstsprakande vandringsfoton finns mestadels på olika platser i Norrbotten, i digital form på nätet och på några butiker i Stockholmsområdet.

I framtiden är Niklas plan att också göra ett magasin för kustområdet från Skellefteå till Haparanda.

– Det finns hur mycket som helst att berätta!

När åker du själv upp till fjällen?

– Vi har fortfarande många kompisar där, så på vintern blir det fyra, fem gånger. På somrarna gör vi annat, men hösten är fantastisk med klara dagar, fina färger och nysnö på topparna.

.

Och nu är Fjälljournal nominerad till Publishingpriset!

– Ja, det är jättekul. Den är nominerad i kategorin facktidningar/specialtidningar och det är en ära bara att vara omnämnd i samma mening som några av Sveriges snyggaste magasin.

Den 23 oktober sker prisutdelningen på Berns i Stockholm.

Niklas planerar att vara på plats. Så även hans fru, då Swedish lapands magasin också är nominerad.

– Men inte i samma kategori, så vi behöver inte konkurrera.

Niklas Mattsson

Ålder: 38 år.

Familj: Min fru Erika, vår son Sigge och katten Sushi.

Gör: Redaktör för magasinet Fjälljournal och driver designbyrån Versal.

Intressen: Friluftsliv i allmänhet och alpin skidåkning i synnerhet, matlagning, hemmasnickeri.

En ledig lördag: Sen vi flyttade ut på landet har det varit snålt med lediga lördagar men gärna en utflykt med familjen.

Bästa stunden på dagen: Den där första koppen kaffe.

Ger mig inspiration: Natur och kultur i olika former, gärna i kombination.

Favoritformgivare: Lars Sundh (Pop, Bibel, Modernista) kommer alltid vara en hjälte.

Det magasinet köper jag alltid när jag ska resa: Jag köper mycket magasin men det är få jag läser från pärm till pärm. Icon är dock ett av dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om