Sex av tio snöskoterförare i Dalarna tycker att det är rimligt att betala en avgift för att köra på statliga snöskoterleder, i Norrbotten är motsvarande andel bara hälften så stor, tre av tio. Mellan ytterligheterna ligger Jämtland och Västerbotten. Det framgår av en enkätundersökning som genomförts av Nationella snöskoterrådet. Stödet är starkast där betalleder är vanligast och vice versa.
– Betalleder förekommer nästan inte alls i Norrbotten, medan de numera är vanliga i Dalarna. De relativt positiva attityderna bland snöskoterförare i Dalarna beror sannolikt på att man har erfarenheter av väl fungerande betalleder, säger Per-Olov Wikberg vid Nationella snöskoterrådet.
Nationella snöskoterrådets enkät besvarades av drygt 2 000 förare från hela landet.
– I Norrbotten är skoterkörningen mindre reglerad än i övriga fjällen och utspridd över större ytor. I princip saknas betalleder i länet, vilket kan vara en förklaring till förarnas avvaktande hållning, säger Per-Olov Wikberg.
Stödet är större för att betala för körning på snöskoterleder som underhålls av ideella krafter, till exempel snöskoterklubbar. Det är rimligt att betala för sådan körning menar sju av tio snöskoterförare i Norrbotten, fler än av tio i Dalarna, åtta av tio i Västerbotten och nästan nio av tio i Jämtland.
I Funäsfjällen infördes 2001 landets första avgiftsbelagda leder.