Få båtar till Sandholmen

I februari anlände det första fartyget med massaved till kajen på Sandholmen, men sedan dess har det varit glest med båtar.

Muddras. Sträckan från SCA:s sågverk till hamnen på Sandholmen måste breddas. En ansökan ligger inne hos länsstyrelsen.

Muddras. Sträckan från SCA:s sågverk till hamnen på Sandholmen måste breddas. En ansökan ligger inne hos länsstyrelsen.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2017-10-29 05:00

– Vi har haft upp åtta båtar som vi lossat för vidare transport till Kappa. Det har fungerat bra, men vi vill ta upp större båtar för att få ekonomi i den här verksamheten, säger Jan Lindbäck, vd för Marine Group AB, som ligger bakom hamnsatsningen på Sandholmen.

Men Transportstyrelsen har inte gett klartecken för större båtar. En anledning är att Sjöfartsverkets lotsar inte anser att den sista delen av farleden är nog bred.

– Vi har haft upp lotschefen för Sverige två gånger och försökt hitta lösningar, men i nuläget är vi inte där. Det är lite frustrerande, säger Jan Lindbäck.

Idag godtar lotsarna båtar som är 90 meter långa och 12,5 meter breda. Med en sådan lastbåt kan man forsla upp till 2 500 kubik. Önskemålet är båtar som är upp till 27 meter breda med en lastkapacitet på 3 000 kubik eller mer. Men för att få tillstånd för det krävs ytterligare muddring i höjd med SCA:s sågverk och fram mot hamnen.

– Om vi vetat det våren 2016 så hade vi muddrat mer, men nu har vi inne en ny ansökan hos länsstyrelsen och hoppas på besked ganska snart. Det bästa är om vi hinner muddra före isen lägger sig.

Om det blir verklighet kan farleden breddas från 38 till närmare 50 meter.

Ett annat problem är den stora bristen på lotsar som kan farleden från Pitsund och upp i älven.

– Det har bara funnits två lotsar, men vi vet att det pågår utbildning av fler. Det är av stor vikt för oss att fler lotsar får kunskap och kompetens att ta sig upp till Sandholmen.

I nuläget är det alltså relativ stiltje när det gäller samarbetet med Smurfit Kappa?

– Ja, men samarbetet lever och fördelarna är ju många. Inte minst de miljömässiga, säger Jan Lindbäck.

Exempelvis halverade vägtransporter. För att tömma en fullstor last med massaved krävs 200 enkelresor med långtradare (100 med fullt lass och 100 returkörningar). Jämfört med Piteå hamn så halveras vägsträckan från Sandholmen.

– Vi slipper dessutom vägtransporter genom centrala stan, säger Stefan Merum, råvaruchef på Smurfit Kappa.

Men det behövs större båtar till Sandholmen?

– Ja, men inte för stora. Vi kan inte emot hur mycket som helst och det är ganska komplicerad logistik för att få rätt virkesflöde.

Så vad händer?

– Vi har en båt bokad till Sandholmen om 14 dagar, men på sikt måste vi hitta lösningar. En möjlighet är att satsa på de mindre båtarna eller vänta på klartecken för större båtar, men vi har förstått att lotsbristen är stor och att farleden måste breddas, säger Stefan Merum.

Hamnen på Sandholmen

Sandholmens kaj mäter totalt 65 meter.

35 meter är byggt som en platta för tunga lyft.

30 meter är en traditionell plåtkaj med däcket från en lastbåt som stomme.

I nuläget får båtar som är högst 12,5 meter lotsas upp till hamnen.

Genom att bredda den sista delen av farleden hoppas Marine Group få klartecken för båtar upp till 27 meter.

En ansökan om muddring ligger på länsstyrelsens bord.

Ett annat problem är lotsbrist, men fler är under utbildning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om