Extra lång timmerbil testas

Med en trave till på timmerbilarna skulle både transportkostnaden och miljöbelastningen minska. Det menar Skogforsk som inom projektet "En trave till" planerar en testkörning mellan Överkalix och Piteå med ett extra långt och 88 ton tungt ekipage.

Piteå2008-02-28 00:00
PITEÅ (PT)Maximallängden på lastbilar i Sverige är i dag 24 meter. I Skogforsks pågående projekt undersöks förutsättningarna för att använda upp till 30 meter långa fordon.

60 ton last

Enligt Gert Andersson, programledare inom logistik på Skogforsk, skulle mer virke på varje fordon kunna ge 20 procent lägre dieselförbrukning och minska koldioxidutsläppet med 20-30 procent. Dessutom tror han att säkerheten på vägarna skulle öka med färre tunga fordon i trafiken.

Projektet är ett samarbete mellan skogsbruket, Vägverket, fordonsindustrin och Sveriges Åkeriföretag. Den testkörning som planeras på sträckan Överkalix-Piteå nästa år ska ske med ett ekipage med en totalvikt på 88 ton. Olastat väger ekipaget 28 ton vilket innebär att det går att lasta 60 ton.

- I dag går det att få på 43-44 ton på en timmerbil, konstaterar Gert Andersson.

En problempunkt längs vägen är en bro som ekipaget ensamt kommer att behöva köra över. Just broar ses som en svag punkt, men förutom att broar och andra delar i infrastrukturen kan behöva ses över ser Gert Andersson inget negativt med "En trave till".

- Vi har ju ett nära samarbete med Vägverket där man hanterar säkerhetsaspekterna, konstaterar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om