- Enbart för sträckningen Skellefteå-Piteå skulle ett 15-procentigt tillskott från EU innebära mer än en miljard, säger Peter Roslund (S), styrelseordförande i Norrbotniabanegruppen.
Förutsättningen är att regeringen beviljar järnvägen och det enklaste sättet är kanske att föra in projektet i infrastrukturpropositionen som släpps till hösten. Den är en långsiktig planering för vilka satsningar på infrastruktur som ska göras fram till år 2020.
"Starkt gehör"
- Kommer Norrbotniabanan inte med i proppen blir det tungt. Vi vet att vi har ett starkt gehör i Europa, men vi har inte fått med den svenska regeringen. Att påverka den är en viktig del, säger Kent Ögren (S), landstingsråd och styrelseledamot i Norrbotniabanegruppen.
Om cirka en månad presenterar företaget Norrbotniabanan AB en affärsplan som redovisar vilka finansieringsmöjligheter som finns. Anledningen till att EU vill satsa pengar på projektet är att man vill lyfta in järnvägen i sitt transportnätverk.
- Men EU gör inga prioriteringar och satsar inte pengar i länder som inte vill ha dem, säger Ögren.
De två socialdemokraterna är alltså kritiska till den borgerliga regeringens tveksamhet.