EU-miljoner till Norrbotniabanan

100 miljoner från EU är klara. Nu kan järnvägsplanen för sträckan Umeå – Skellefteå påbörjas och den milslånga sträckan Umeå – Dåva industriområde byggas.– Jag hoppas vi är i gång vid årsskiftet, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

”När järnvägsplanerna görs så vet kommunerna också den exakta sträckningen. Därmed kan de breda korridorerna smalnas av och det har stor betydelse för exempelvis Piteå” säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan.

”När järnvägsplanerna görs så vet kommunerna också den exakta sträckningen. Därmed kan de breda korridorerna smalnas av och det har stor betydelse för exempelvis Piteå” säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2015-10-14 21:19

Förhandlingarna med Bryssel är klara och parterna är överens om ett avtal. Granströms underskrift kan sägas vara värd 100 miljoner kronor.

Lika mycket ska tillskjutas i statliga medel via dels länsstyrelsen i Norrbotten och dels Region Västerbotten.

Med sammanlagt 200 miljoner kronor i kassan kan Norrbotniabanan AB inleda diskussioner med Trafikverket om upplägget.

– Det är vi som är beställare och Trafikverket som är utförare. Det känns väldigt kul att vi går in i en operativ fas nu, säger Gusten Granström.

Tar ett par år

En järnvägsplan beräknas ta 2–2,5 år. Det finns alltid hinder som kan dyka upp, men sträckan är sannolikt topografiskt lättare att bemästra än sträckan för Umeå – Örnsköldsvik.

– Det kan vara ett fågelskyddsområde eller vad som helst.

De 100 miljonerna från EU har många förbehåll. EU kräver information, kommunikation och ekonomisk administration och redovisning under resans gång.

– Vi måste köpa in funktioner för att klara det. Vi måste också vara ense med Trafikverket för hur projektet ska ledas och styras, men det är Trafikverket som upphandlar konsulter och så vidare, säger Gusten Granström.

Förhandla med staten

I och med att nämnda järnvägsplan nu är på spåret så kan Norrbotniabanan fortsätta jobbet med hur järnvägsplanen för sträckan Skellefteå – Luleå ska finansieras.

– När järnvägsplanerna görs så vet kommunerna också den exakta sträckningen. Därmed kan de breda korridorerna smalnas av och det har stor betydelse för exempelvis Piteå.

Samtidigt väntar alla med spänning på signaler från regeringen som före valet 2014 lovade att bygget av Norrbotniabanan ska inledas senast 2018. Dit kan möjligen den milslånga sträckan mellan Umeå och Dåva industriområde räknas, men gissningsvis hoppas Norrbotniabanan AB på mer än så.

– Vi förhandlar med staten om det finansiella upplägget för byggandet. Vi har begärt att staten ska utse en förhandlingspart och det väntar vi besked på, säger Gusten Granström.

Den kustnära dragningen av Norrbotniabanan går från Umeå via Robertsfors, Skellefteå och Piteå till Luleå. Den blir cirka 270 kilometer lång.

Järnvägen har två syften, dels förbättringar för godstransporterna och dels att möjliggöra persontrafik längs kusten i Övre Norrland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om