Ett varuhus för multimedier

NYHETSBYRÅ. Förr levererade TT korta och koncisa nyhetstelegram. Numera har Nordens största nyhetsbyrå vidgat vyerna. Eller, för att citera kommunikationschefen Anders Rhodiner, TT har blivit ett varuhus för multimedier.

Piteå2008-01-03 00:00
STOCKHOLM (PT)TT huserar numera vid Slussen och utsikten över Gamla stan är magnifik. I ett stort öppet kontorslandskap arbetar TT-personalen sida vid sida med dotterbolaget Spektras anställda och samarbetspartnern Svenska Grafikbyrån får också plats i ett hörn. Det borde sjuda och brusa, men ljudnivån är förvånansvärt låg.

Snabb
kommunikation

- Alla som har med nyheter att göra sitter nära. Det går lätt och snabbt att kommunicera, säger Anders Rhodiner, som varit med under hela resan från traditionell nyhetsförmedling till dagens moderna medievärld.

Förr var TT känt som lite torrt och koncist, men med koll på fakta. Det sistnämnda är fortfarande en ledstjärna eller som redaktionschefen Mats Johansson uttrycker det:

Full täckning

- Vi ska vara snabba, helst först, det är en del av iden. Men det vi levererar ska vara korrekt och vi ska inte påstå något som vi inte har full täckning för.

Ett exempel på snabbhet och rätt nyhetsvärdering är Tsunamikatastrofen. TT:s första sammanfattning av den tragiska händelsen har i efterhand använts för att påvisa politikernas senfärdighet.

Når hela landet

I takt med tiden har TT:s reportrar fått byline (sitt namn under artikeln) och den torra, lite tråkiga prosan har ersatts av mer levande journalistik. I dag är de anställda reportrarna snarast multimediejournalister som ska klara så väl prator (talad text) som att skriva.

400 nyhetstexter

Varje dygn producerar TT cirka 400 nyhetstexter, några av dem hamnar i Piteå-Tidningen. När väl texten är skriven och redigerad skickas den ut via satellit och ett ögonblick senare har i princip landets samtliga tidningar, radio- och tv-kanaler fått del av nyheten.

Finns det någon fara med att att TT i princip har monopolställning?

- Vi har många nischade konkurrenter och på webben är konkurrensen hård, ta Aftonbladets och Sveriges Radios webb som exempel. Men som totalleverantör har vi drag av monopolställning. Det ställer givetvis höga krav på att vi hanterar nyheter rätt och är försiktiga, pålitliga och opartiska. Vi måste också vara lyhörda för kundernas krav, säger Anders Rhodiner.

Ett brett utbud

I dag är det breda utbudet TT:s styrka. Nyhetsförmedlingen är redan nämnd, men detta paras med bilder från dotterbolaget Scanpix och grafik från samarbetspartnern Svenska Grafikbyrån. En del av materialet kan erbjudas färdigpaketerat och numera är Piteå-Tidningen en av många dagstidningar som köper färdiga in- och utrikessidor av TT.

Servicematerial

Dessutom finns ett omfattande servicematerial, exempelvis tips, lotterier, obligationsdragningar, väderprognoser med mera. Dotterbolaget TTSpektra levererar nöjes- och kulturmaterial, tv-tablåer, recensioner, krönikor och allehanda featurematerial. En hel del av det kan du läsa i Piteå-Tidningen.

Och på webben går utvecklingen snabbt. Ett medie som förvisso i än högre grad lever på snabbhet, men också ställer helt nya krav på journalister. Så till exempel har TT en egen videoredaktion som jobbar med rörliga filminslag.

- Vi ska vara med längst fram och jobbar hela tiden för att bibehålla vår starka position. Målet är att leverera allt vad våra kunder kan önska, säger Anders Rhodiner.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om