Ett lysande lyft för talldieselfabriken

Ett lysande lyft för talldieseln. På onsdagen hamnade det 20 meter höga och 25 ton tunga hjärtat i produktionen på plats. Till våren drar tillverkningen igång.

Sun Pines logotyp finns redan på plats - grön diesel ett naturligt val.

Sun Pines logotyp finns redan på plats - grön diesel ett naturligt val.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2009-08-27 06:00
Det är tempo i byggnationerna ute på Haraholmen där Sun Pines nya talldieselanläggning håller på att anläggas.
- Ja, allt går enligt tidtabellen, säger produktionschefen Johan Lundbäck.
Om bra precis sju månader ska anläggningen stå klar.
- Vi räknar kallt med att kunna starta produktionen under mars månad, konstaterar Anders
Skoog, logistikansvarig.
100 000 bilar
Den nya fabriken, kommer att ha en kapacitet på cirka 100 000 kubikmeter biodrivmedel per år. En produktion som motsvarar det årliga bränslebehovet för ungefär 100 000 dieselfordon.
På tisdagen togs ytterligare ett steg i 250 miljoner kronorprojektet.
Då anlände den så viktiga fraktioneringskolonnen från Örnsköldsvik där den tillverkats.
- Man kan kalla den för hjärtat i hela processen för framställningen av talldiesel, säger Johan Lundbäck.
Fraktioneringskolonnen, eller hjärtat, som ledningen föredrar att kalla den, är ingen liten pjäs.
Nära 20 meter lång, cirka 25 ton och med en diameter på 3,6 meter, lyftes på plats av en stor och särskilt inhyrd lyftkran.
25 ton inredning
- Kolonnen har till uppgift att fraktionera ut de olika produkterna som utvinns av talloljan. Längst upp kommer talldieseln och längst ner beckoljan, beskriver Anders Skoog.
Även om nu produktionshjärtat är på plats, återstår en hel del arbeten med kolonnen.
- Interiören, om vi kan kalla det så, kommer att monteras av ett schweiziskt företag med personal från England, berättar
Johan Skoog.
Interiören i sig väger en hel del.
- Ja, drygt 25 ton, säger han.
Ledningen återkommer med jämna mellanrum till att arbetet gått planenligt och till stor del med hjälp av lokala företag.
Lokala företag
- Ta bara själva betongstommen till fabriken, den kommer från
Betongmästarna i Öjebyn. En hel del rördragning har skötts av Ivab. Det här plus en hel del andra underentreprenörer.
De framhåller vidare att bygget skett under gynnsamma förhållanden där inte minst finanskrisen bidragit till att hålla ner kostnaderna.
Parallellt med att byggnationerna av fabriken rycker framåt, är företaget i full gång med rekryteringsarbetet av personal.
- För närvarande söker vi tolv operatörer till fabriken som kommer att anställas under oktober månad, berättar Johan Lundbäck.
Personer som i huvudsak kommer att ägna sig åt styrning, underhåll och övervakning av driften.
- De kommer att gå utbildning under perioden fram till driftstart, säger han.
Utöver dessa kommer även ett antal drifttekniker att anställas närmare årsskiftet.
Sammantaget beräknas dryga 20-talet personer sysselsättas vid den nya talldieselfabriken.

FAKTA Talldiesel
Talldiesel benämns som andra generationens drivmedel.
Den utvinns av tallolja och kallas även grön diesel eftersom den kommer från industrins skogsråvara.
Investeringen i Piteåanläggningen uppgår till cirka 250 miljoner kronor.
SunPine har tecknat råvaruavtal med Södra Skogsägarna och ytterligare ett antal skogsindustriföretag om köp av tallolja för produktionen i Piteå.
Talldieseln kommer att raffineras vid Preems raffinaderi i Göteborg och således finnas tillgänglig över bolagets samtliga tankställen i landet.
Förutom produktion av råtalldiesel produceras även en tallbeckolja som biprodukt.
Ur tallbeckoljan kan man utvinna värdefulla finkemikalier som användes inom livsmedel- och läkemedelsindustrin.
Bland annat kan beta-sitosterol produceras, som används i kolesterolsänkande livsmedel och vid tillverkning av hormonbaserade läkemedel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om