Etanolbilar kör på vanlig bensin

Försäljningen av etanol E85 minskade med 54 procent i Norrbotten under november, enligt statistik från Statoil. Gröna Bilister bedömer att det fortfarande är dyrare att köra på etanol.

Det är för dyrt att tanka etanol i förhållande till bensinpriset, anser Gröna Bilister. Föreningen ställer krav på regeringen, men uppmanar även mackarna och bensinbolagen att sänka priset på E85 och höja priset på bensin.

Det är för dyrt att tanka etanol i förhållande till bensinpriset, anser Gröna Bilister. Föreningen ställer krav på regeringen, men uppmanar även mackarna och bensinbolagen att sänka priset på E85 och höja priset på bensin.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2008-12-19 06:00
- Det går åt 35 procent mer bränsle när man kör på etanol jämfört med bensin, och därför skulle jag tro att det fortfarande kostar mellan 1 krona och 1:50 mer att köra på etanol, även efter tisdagens höjning av priset på 95-oktanig bensin med 10 öre litern, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i föreningen Gröna Bilister.
På onsdagen sänktes bensinpriset för övrigt åter med 10 öre.
Fallande oljepriser
Det har bekymrat miljövännerna att det under snart två månader varit billigare att fylla tanken i miljöbilen med bensin i stället för etanol.
- En stor del av bilköparna väljer etanolbilar, men avstår från att tanka etanol på grund av den senaste tidens utveckling på drivmedelsmarknaden med fallande oljepriser, konstaterade ordföranden i BAFF (Bioalcohol Fuel Foundation), Per Carstedt, nyligen och fortsatte:
- Sverige är ett föredöme när det gäller att reducera utsläppen av fossil koldioxid från personbilstrafiken. Tyvärr är spelreglerna för denna positiva utveckling på väg att ändras i en mycket negativ riktning. Hotet kommer bland annat från ändrade regler för miljöbilspremier, boendeparkering och trängselskatt i Stockholm. Men den största frågan för tillfället är det för dagen låga olje- och bensinpriset.
Även Gröna Bilister är kritiska till regeringens förtida avveckling av miljöbilspremien. Denna premie på 10 000 kronor som utgår vid köp av en ny miljöbil upphör den 30 juni 2009, ett halvår innan vad som tidigare var sagt. ("Det är inte rimligt att staten och skattebetalarna i längden betalar våra bilinköp. Nu har vi uppnått det vi skulle och överträffat alla förväntningar, då är det bättre att använda pengarna till någonting annat för miljöns skull", kommenterade miljöminister Andreas Carlgren).
"Sänk etanolpriset!"
Gröna Bilister kräver sänkt etanolpris och ställer krav på såväl de lokala mackarna och de nationella bensinbolagen som på kommunerna och regeringen.
- Det ska alltid vara lönsamt att göra rätt, att köra på miljöbränsle i stället för fossila bränslen och så är det inte i dag. Regeringen måste göra det lönt att göra rätt, med ändrad beskattning mellan bränslena, sänkt moms på etanolen eller sänkt skatt på bensindelen i E85, säger Jakob Lagercrantz och tillägger:
- Men inget hindrar ju att bränslebolagen själva går in och prisväxlar mellan de olika bränslena. Vi uppmanar mackarna och bensinbolagen att sänka priset på E85 och höja priset på bensin i en klassisk gungor och karusell-modell. Hittills har inget av de stora bränslebolagen aggressivt profilerat sig, marknadsfört sig som "det är vi som satsar på framtidens bränslen".
Gasbolagen är betydligt duktigare, säger Jakob Lagercrantz:
-  Om man tankar biogas är det alltid 20-30 procent billigare än att köra bensin.
Det är dock långt mellan biogasmackarna i övre Norrland, det finns en i Boden och en i Skellefteå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om