- Jag började redan när jag var 10-11 år gammal, då brukade jag köra min pappas Husqvarna, 98-kubikare, berättar han.
När Eskil uppnådde laglig mc-förarålder köpte han sin första egna motorcykel, och sedan dess har han aldrig varit utan mc.
- På 1950- och 60-talet körde jag BSA och Triumph. Men maskinerna var inte lika pålitliga då, det var ett ständigt skruvande. Och vägarna ska vi inte tala om. Jag körde ner till Hedemora med min hustru 1958, och det tog tre dagar.
Avlägsna resmål
Mycket har blivit bättre med tiden, både vad gäller motorcyklarnas tillförlitlighet och vägarnas standard. Resmålen har med tiden också blivit mer avlägsna än Hedemora. Det har blivit ett antal mc-turer runt om i Europa för mc-veteranen från Klubbgärdet. En av orsakerna till detta är FIM-rallyt, en internationell träff för motorcyklister där värdlandet skiftar från år till år. Eskil Pettersson har deltagit i FIM-rallyn i Schweiz, Finland, Norge, Holland, Estland och Italien.Årets FIM-rally gick av stapeln i början av juni. 1 500 motorcykelentusiaster från 32 länder samlades i Cesenatico, en liten italiensk hamnstad vid Adriatiska havets kust, två mil norr om Rimini.
Ögonsten
Dit körde Eskil Pettersson på sin ögonsten, en sexcylindrig Honda Valkyrie på 1500 kubik som han köpte 2003, efter att tidigare ha kört Honda Goldwing-motorcyklar.- Valkyrien är som en Harley-Davidson med Goldwing-motor. Det är en komfortabel maskin som går stadigt. Man kan släppa styret och den går ändå rakt fram.
Eskil har utrustat motorcykeln med en gps-navigator och en extra bensintank.
- Gps-navigatorn är ett fantastiskt hjälpmedel när man ska planera resrutten. Och den extra bensintanken gör att jag kan köra 50-55 mil mellan tankningarna.
De 310 milen från Klubbgärdet till Cesenatico gick via Danmark, Tyskland och Österrike och tog tre dagar med övernattningar på vandrarhem och hotell.
- Jag kör aldrig fortare än 110-120 kilometer i timmen. På autobahn, där bilarna kör om i 150-200 kilometer i timmen, är vänster backspegel min bästa vän och livförsäkring.
Motorcykelparad
FIM-rallyt i Cesenatico pågick i tre dagar, med motorcykelparad, utflykter, sightseeing och en nationstävling som avgörs genom att man multiplicerar deltagarantalet från varje land med deras sammanlagda körsträcka till FIM-rallyt. I år vann Finland, men annars brukar det vara Sverige som kammar hem totalsegern.Fast det är ändå inte tävlingen som är det viktiga.
- Nej, det är själva körandet dit och hem som är den stora behållningen. Man ser så mycket vackert på vägen, vinodlingar, byar och natursköna miljöer. Och så får man ju träffa likasinnade, som tycker att det är mc-åkning och inget annat som gäller.
174 mil i ett sträck
Eskil valde en annan resrutt hem, så sträckan Klubbgärdet-Cesenatico tur och retur blev sammanlagt 652 mil.- Från Fulda i Tyskland till Sundsvall körde jag i ett sträck, det blev 174 mil på 21 timmar och då var man ganska så öm i baken.
Efter hemkomsten från Italien har Eskil Pettersson trappat ner på mc-åkandet. Under sommarmånaderna prioriterar han nämligen båtlivet i skärgården tillsammans med hustrun Inga-Britt.
- Motorbåten är vår sommarstuga. Men på våren och hösten är det bara motorcykelåkning som gäller.
Nästa år kan det bli ännu en tur till Sydeuropa. Då äger FIM-rallyt rum i Grekland.
- Vi får se om jag åker. Jag har inte bestämt mig än.