Erika minns dagarna som skakade flyget

Det är dagarna som ingen inom flygbranschen glömmer. Vulkanen Eyjafjallajökull spydde ut sin aska som paralyserade hela Europas flygindustri. För Pitebon Erika Gabrielsson, stationsledare för SAS i Luleå, var det en chockartad upplevelse. "Vi trodde aldrig att någon sådant skulle hända".

Här vid egna huset på Nils-Jansgatan, Pitholm, har Erika Gabrielsson full koll på flygplanen.  Jag brukar höra planen som flyger förbi och se på klockan och tänka "ja den ligger i tid".

Här vid egna huset på Nils-Jansgatan, Pitholm, har Erika Gabrielsson full koll på flygplanen. Jag brukar höra planen som flyger förbi och se på klockan och tänka "ja den ligger i tid".

Foto: Emil Magnusson

PITEÅ2010-08-03 06:00
I mitten av april inträffade vulkanutbrottet på Island. Ingen människa dog. Personskadorna blev få. Men ändå fick utbrottet på Eyjafjallajökull konsekvenser för miljontals människor världen över.
Askmolnet från utbrottet spred sig över hela Europa. Vulkanpartiklarna kan skada flygplanens motorer och hota säkerheten. Därmed stängdes den ena flygplatsen efter den andra.
Erika Gabrielsson är stationsledare för SAS på Luleå Airport.
På kvällen 15 april ringde hon till jobbet.
- Min kollega sa att sista flyget var inställt på grund av att en vulkan långt borta hade haft utbrott. Jag frågade flera gånger om det var sant. Ingen av oss hade trott att det var möjligt att något sådant skulle ställa till det, säger Gabrielsson.
Tusentals berördes
Dagen efter - den 16 april kom den stora prövningen.
- Vi började med att ställa in flygningarna på förmiddagen. Sedan hoppades vi kanske kunna vara igång senare under dagen.
Men snart insåg man omöjligheten i det. Askmolnet blev bara större och större. Under dagen fick avgång efter avgång ställas in.
- Vi började inse vidden och allvaret av det hela. Jag har aldrig varit med om något liknande under mina 25 år i branschen. Det var nästan så att man fick nypa sig i armen och ställa frågan om det som skedde verkligen var sant.
Hela flygindustrin blev tagen på sängen. Samtidigt var det tusentals resenärer som skulle till eller från Luleå airport som berördes.
Genom SMS meddelades resenärerna att flygen var inställda.
- Första dagen dök många upp ändå, sedan minskade det kraftigt och till slut var det mest bara utlänningar som inte kan språket.
"Stor förståelse"
För Erika Gabrielsson blev det några hektiska dagar från tidig morgon till sen kväll.
- Jag fick samla information hela tiden, försöka hjälpa passagerare och omfördela resurser så att vi fick fler som kunde svara i telefon.
Hundratals personer stod samtidigt i telefonkö. Inte bara hos SAS utan även hos övriga bolag och framförallt resebyråerna som fick dra ett stort lass.
- Vi omfördelade resurserna som gick men tyvärr fanns det inget alternativ än långa köer. Folk bokade i början om sina biljetter flera gånger, men sedan insåg de att det inte var någon idé, säger Gabrielsson.
Många resenärer fick ställa in sina drömresor.
- Men det var överlag en jättestor förståelse. Alla var lika förvånade som vi över det som hade hänt.
När resorna kom igång var det inledningsvis få resenärer.
- Många var rädda att inte komma hem igen om de åkte så det dröjde några dagar innan vi var på full nivå.
Hör planen taxa ut
Just nu har Erika Gabrielsson semester.
Resor?
- Inget med flyg i sommar. Det var mer när man var ny på SAS, då reste vi allihopa hela tiden. Nu känner jag mig nöjd med att resa någon gång. Det blir istället turer med båten i sommar.
Men även om hon är hemma på Nils-Jansgatan på Pitholm kan hon inte släppa jobbet.
- Jag brukar höra planen som flyger förbi och se på klockan och tänka "ja den ligger i tid". Sen hör jag planen taxar ut också.
Va?
- Jag är här hemma på Pitholm och hör när planen i Luleå taxar ut och startar maskinerna. Förutsatt att vädret är lugnt, säger Erika Gabrielsson och fortsätter:
- Det är kanske en arbetsskada ...
FAKTA ERIKA GABRIELSSON
Ålder: 45 år Bostadsort: Piteå Familj: Maken Per, sonen Viktor, 17 år, och dottern Moa, 14 år.
Lite historik: Inledde karriären på SAS som trafikassistent 1985. Har sedan varit skiftledare och servicemanager. Är sedan 2002 stationsledare för SAS ground handling i Luleå.
Aktuell som: Stationsledare på Luleå Airport.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om