Entreprenörskap ska locka elever

Tre år i rad har Strömbackaskolans restaurang- och livsmedelsprogram haft nollintag, detta trots att intresset för matlagning är större än någonsin. För att locka fler elever satsas nu dels på entreprenörskap, dels på högskolebehörighet.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet i Piteå förändras för att locka fler elever till  utbildningen. (Arkivbild)

Restaurang- och livsmedelsprogrammet i Piteå förändras för att locka fler elever till utbildningen. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2015-01-23 09:51

Eleverna lyser med sin frånvaro på Strömbackas restaurang- och livsmedelsprogram. I dagsläget finns inga elever i årskurs ett, två eller tre (för att starta en klass behövs mellan åtta–tio elever).

De elever som finns i lokalerna är sex stycken som går yrkesintroduktion. För att locka nya elever till utbildningen har inspirationsdagar i lokalerna i Herrgården anordnats för niondeklassare från hela kommunen och från Älvsbyn.

– Vi har haft väldigt få sökande, men vi har inte lagt ner programmet, säger Ruth Rahkola (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

På nämndens senast sammanträde klubbades också fler förändringar som personal, politikerna och representanter från restaurangbranschen tror ska få fler elever att söka programmet.

Det handlar om att satsa på entreprenörskap och ge eleverna möjlighet att starta, driva och utveckla företag genom Ungt Företagande. Programmet ska också ge högskolebehörighet med bland annat mer engelska på schemat. Ett språk som också är bra att kunna i restaurangvärlden.

Skriker efter folk

Från branschen kommer också synpunkter att locka med exempelvis utlandspraktik, kända namn i undervisningen med mera.

– Många elever vill ha restauranginriktningen som individuellt val, men få vill gå själva programmet. Det är det vi jobbar med nu, att försöka öka attraktiviteten. Vi ser över innehållet i utbildningen och försöker anpassa den mer efter branschen. Restaurangbranschen behöver ju folk, säger Ruth Rahkola.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om