Enkelt plaströr kan rädda liv

Ett plaströr som sätts på vajerräcket kan rädda liv på en motorcyklist som kommer i kontakt med räcket vid en olycka. Det visar krockprov som för första gången gjorts i Sverige.

Tester med motorcykel och vajerräcken har gjorts på en testbanan i Enköping, där man kommit fram till att ett plaströr på toppen av räcket skulle kunna rädda liv på motorcyklister som kommer i kontakt med räcket.

Tester med motorcykel och vajerräcken har gjorts på en testbanan i Enköping, där man kommit fram till att ett plaströr på toppen av räcket skulle kunna rädda liv på motorcyklister som kommer i kontakt med räcket.

Foto:

PITEÅ2015-07-07 16:30

Krockprov med motorcykel och vägräcken har genomförts på Statens väg- och transportforskningsinstituts (VTI) krockbana i Linköping. Enligt Folksam som genomfört testet är resultatet slående och visar att ett plaströr på vajerräcken skulle göra stor skillnad.

– Även om detta ännu bara rör sig om en enklare prototyp, så tror jag att det här är första gången som vi verkligen har en funktionsduglig idé om hur man effektivt kan minska skadorna på en motorcyklist som krockar med ett vägräcke.

Positivt resultat

Anledningen till det positiva resultatet är helt enkelt att det finns mindre vassa och utstickande detaljer att fastna eller skada sig på. Motorcyklisten fastnar inte utan glider med. Det är fortfarande farligt, men inte lika farligt som att fastna.

Det handlar om att ”gömma undan” vassa plåtkanter som stolptopparna och ovansidan på räcket utgör. Det går att lösa på många andra sätt, plaströret var ett sätt att visa hur ett befintligt räcke går att förändra med enkla medel.

Fastnar i ojämnheter

– Jag har sett att många omkomna motorcyklister slår sig illa på räckets ovansida och att armar och ben riskerar att hamna på räckets baksida och trassla in sig i stolpar, säger Jan Wenäll.

Jan Envall, ordförande för Motormännen i Norrbotten, tycker att det är mycket bra att testerna gjorts och välkomnar ett skyddande hölje.

– Det är jättebra att man gjort tester och att sätta ett skyddande hölje på räcket skulle vara en enkel och billig metod att undvika dödsolyckor med motorcykel, säger han.

VTI:s krockbana utför vanligen godkännandeprov av vägräcken enligt en europanorm, där prov med motorcyklar ännu inte är fullt ut inkluderade. Erfarenheterna av motorcykelproven på VTI kommer att kunna användas även i det fortsatta internationella standardiseringsarbetet.

0911–645 17

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om