Hur får vi unga männsikor att använda kondom?
Det var problemformuleringen i tävlingen Young Creative Challenge där landstinget fick hjälp med att hitta förslag på lösningar.
– Det är perfekt för oss att kunna få den här möjligheten, att ta hjälp av målgruppen själva för att i framtiden kunna arbeta preventivt mot spridningen av klamydia och andra könssjukdomar, säger Maya Bergström Wuolo, folkhälsostrateg på Norrbottens läns landsting.
Imponerad jury
Totalt deltog 55 personer i tävlingen. Vinnaren korades under lördagskvällen med följande motivering:
"Juryn är oerhört imponerad. En stark - förvillande enkel - kommunikativ idé. Ett komplett kompetend koncept. Vi kan bara säga: -Ja, vi är på!"
Det vinnande laget bestod av Alexandra Flinck, Sara Lindroos, Andreas Uneby och Magnus Björklund. Idén var en reklamkampanj - "På eller av" - som var så bra och så komplett att den i prinicip är färdig att använda. Den kommer dock inte att visas upp ännu, utan är tänkt att användas just som en kampanj.
Fick prischeck
Prissumman, som betalas av de fyra norrlänen, är på 15 000 kronor.
Reklambyrån In The Cold är initiativtagare till kreativitetstävlingen – en 24-timmars tävling för studenter som får ett problem att lösa. Partners i tävlingen är Vinter reklambyrå, Norrbottens media, Luleå tekniska universitet, Piteå Sciencepark, LTU Buisness AB och Vinnova. Syftet med tävlingen är att hjälpa världen att bli en bättre plats att leva på.
Tävlingen startade den 13 februari kl 15.00 och avslutades ett dygn senare, den 14 februari kl 15.00. Innan start fick deltagarna lyssna på en inspirationsföreläsning med Henrik Schyffert.