Engelska bilar kittlar Fallström

I bilhallen står en glänsade Morgan och vid entrén möter kunderna en Austin Healy Sprite från 1962. Bilhandlaren Peter Fallström har en stark fablesse för engelska bilar.

LÅTER. "Den är skönast att köra nedcabbad. Med taket uppfällt blir bilen som en ressonangslåda", säger Peter Fallström.

LÅTER. "Den är skönast att köra nedcabbad. Med taket uppfällt blir bilen som en ressonangslåda", säger Peter Fallström.

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2018-03-12 14:28

– Jag har alltid varit intresserad av bilar, ända sedan jag var 15 och jobbade på en Gulfmack i Höllviken i Skåne, säger Peter Fallström.

Till vardags är han bilhandlare i Piteå med Mitsubishi som huvudmärke.

– Min första bil var en rysk Vaz 1500 S. Sedan dess haft jag nog privat haft ett 50-tal olika bilar, säger Peter Fallström.

Bland dem finns flera italienska Alfa Romeos, jänkare har aldrig kittlat denne man.

– Nej. Jag tycker om engelska bilar. De är konservativa och har fina linjer.

Ett tag ägde han en vit Rolls Royce Silver Shadow från 1970.

– Jag köpte den 2012 men sålde den för ett par år sedan, säger bilentusiasten.

Nu finns ett par andra fina exemplar i bilhallen. En Morgan fyra plus från 2011 och en Austin Healy Sprite från 1962. Båda cabbade sportbilar. I ett garage finns också en Daimler från 1992 och en Mercedes S 500 L från 2006 försedd med en V8 på 387 hästkrafter.

Morganbilen köpte Peter Fallström i Vetlanda. Då hade den gått 850 mil, nu har den rullat 1 250 mil.

– Jag åker enbart på sommaren. Förra sommaren var jag i Motala på Morganträff, i sommar blir det Skövde.

Morgan är ett gammalt märke. 1910 tillverkade fabriken trehjuliga motorcyklar. Senare blev det tillverkning av bilar, och 1936 introducerade man sin första fyrhjuliga bil, Morgan 4/4. Flera av Morgans modeller som tillverkas i dag (4/4, +4 och Roadster) är i rakt nedstigande led besläktade med ursprungsmodellen från 1936. Karossen på Peter Fallströms Morgan är av handknackad aluminium och ramen tillverkad i askträ. Motorn är en fyracylindrig Fordmotor med 140 hästkrafter.

Fallström berättar att hans Austin Healy köptes ny till en kund på Gotland och var där fram till 1977. Efter en period i Hallstavik hamnade bilen på Ekerö hos en ägare som hade den i åtta år men som sedan sålde den till bilhandlaren i Piteå.

– En liten skön brittisk bil, säger Fallström om den sportvagn som har en fyrcylindrig Austin motor på 50 hästkrafter. Biltypen härstammar från i mitten av femtiotalet då Donald Healy fick uppgift att ta fram en liten billig sportbil, baserad på småbilen Austin A30.

Tillverkningen startade 1958 i MG-fabriken i Abingdon, dit produktionen av alla Austin-Healy flyttats och nu finns en av dem hos herr Fallström. Sommartid rullar han omkring i Piteå med Healyn, annars är tillvaron uppfylld av bilaffärer och att förbereda bygget av den 2 000 kvadratmeter nya bilanläggningen nedanför Bilbolaget.

–  Vi börjar bygga om ett och ett halvt år. Det ska stå klart 1 april år 2020, säger Peter Fallström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om