– Jag har alltid varit intresserad av bilar, ända sedan jag var 15 och jobbade på en Gulfmack i Höllviken i Skåne, säger Peter Fallström.
Till vardags är han bilhandlare i Piteå med Mitsubishi som huvudmärke.
– Min första bil var en rysk Vaz 1500 S. Sedan dess haft jag nog privat haft ett 50-tal olika bilar, säger Peter Fallström.
Bland dem finns flera italienska Alfa Romeos, jänkare har aldrig kittlat denne man.
– Nej. Jag tycker om engelska bilar. De är konservativa och har fina linjer.
Ett tag ägde han en vit Rolls Royce Silver Shadow från 1970.
– Jag köpte den 2012 men sålde den för ett par år sedan, säger bilentusiasten.
Nu finns ett par andra fina exemplar i bilhallen. En Morgan fyra plus från 2011 och en Austin Healy Sprite från 1962. Båda cabbade sportbilar. I ett garage finns också en Daimler från 1992 och en Mercedes S 500 L från 2006 försedd med en V8 på 387 hästkrafter.
Morganbilen köpte Peter Fallström i Vetlanda. Då hade den gått 850 mil, nu har den rullat 1 250 mil.
– Jag åker enbart på sommaren. Förra sommaren var jag i Motala på Morganträff, i sommar blir det Skövde.
Morgan är ett gammalt märke. 1910 tillverkade fabriken trehjuliga motorcyklar. Senare blev det tillverkning av bilar, och 1936 introducerade man sin första fyrhjuliga bil, Morgan 4/4. Flera av Morgans modeller som tillverkas i dag (4/4, +4 och Roadster) är i rakt nedstigande led besläktade med ursprungsmodellen från 1936. Karossen på Peter Fallströms Morgan är av handknackad aluminium och ramen tillverkad i askträ. Motorn är en fyracylindrig Fordmotor med 140 hästkrafter.
Fallström berättar att hans Austin Healy köptes ny till en kund på Gotland och var där fram till 1977. Efter en period i Hallstavik hamnade bilen på Ekerö hos en ägare som hade den i åtta år men som sedan sålde den till bilhandlaren i Piteå.
– En liten skön brittisk bil, säger Fallström om den sportvagn som har en fyrcylindrig Austin motor på 50 hästkrafter. Biltypen härstammar från i mitten av femtiotalet då Donald Healy fick uppgift att ta fram en liten billig sportbil, baserad på småbilen Austin A30.
Tillverkningen startade 1958 i MG-fabriken i Abingdon, dit produktionen av alla Austin-Healy flyttats och nu finns en av dem hos herr Fallström. Sommartid rullar han omkring i Piteå med Healyn, annars är tillvaron uppfylld av bilaffärer och att förbereda bygget av den 2 000 kvadratmeter nya bilanläggningen nedanför Bilbolaget.
– Vi börjar bygga om ett och ett halvt år. Det ska stå klart 1 april år 2020, säger Peter Fallström.