En box kommer lastad

Kanske är det dags att vända på ordspråket ”Think outside the box”. För med trenden att prenumerera på olika boxar blir det tvärtom. I de lyxiga lådorna hittar vi nyheter vi kanske aldrig skulle ha testat annars.

Trend. Många kunder som prenumererar på boxar beskriver det hela som lilla julafton en gång i månaden. Andra ser det som ett sätt att hitta nya favoriter.

Trend. Många kunder som prenumererar på boxar beskriver det hela som lilla julafton en gång i månaden. Andra ser det som ett sätt att hitta nya favoriter.

Foto: Mari Gustafsson

Piteå2017-02-18 06:00

Prenumerationsboxar har blivit allt vanligare på den svenska marknaden. Många är inriktade på hälsa och skönhet, men det finns också bakboxar, teboxar, träningslådor, veganlådor, boxar med inredningsdetaljer – och boxar för chiliälskare.

Själva konceptet bygger på att kunden tecknar sig för en prenumerationstjänst, men inte vet exakt vilka produkter som kommer hem. Och ovetskapen är själva poängen.

Många beskriver det som lilla julafton en gång i månaden, att det är lite spännande och lyxigt att öppna boxen och överraskas av produkterna.

På boxarnas olika hemsidor skriver nöjda kunder på olika sätt att de upptäcker sådant de inte skulle ha testat annars.

.

Snabb feedback

Många boxföretag har enkla system där kunderna recenserar produkterna. I och med det kan företagen samla in data för att målgruppsanpassa kommande boxar, samt använda kunskaperna i framtida marknadsföring.

De företag som samarbetar med boxarna når ut med sina produkter och får snabb feedback på nya lanseringar.

Ytterligare en bonuseffekt är att prenumeranterna sprider sina snygga bilder i sociala medier, vilket innebär gratis marknadsföring för företagen. Gemensamt för de olika genrerna är snygga hemsidor och inspirerande sociala medier-flöden.

.

"Perfekt vardagslyx"

Glossybox är världens ledande prenumerationstjänst på skönhetsprodukter, företaget grundades 2011 och har sitt huvudkontor i Berlin. De samarbetar med drygt 600 internationella varumärken. När de gjorde sitt intåg på den svenska marknaden var målet 10 000 prenumeranter. Fem år senare är antalet det femdubbla.

När man tecknar ett abonnemang fyller man i en skönhetsprofil och får därmed en box med anpassat innehåll. Marknadsföringen går ut på ”perfekt vardagslyx” och trogna prenumeranter kallas Glossies.

I samband med femårsjubileet lanserades boxen ”The pink diamond”, som frontades av Kenza. Och att låta olika kända personer fronta prenumerationslådor och styra innehållet blir allt mer vanligt. Nyligen gjorde Youtube-stjärnan och författaren Therese Lindgren en veganbox för företaget The Healthy box.

.

Piteåbox

Ulrica Lundqvist och Felicia Goossens – både före detta Pitebor som nu bor i Stockholm – hittade inspirationen till sin nystartade yogalåda i USA.

– Jag försökte beställa en eftersom jag blev nyfiken på konceptet, men det fungerade inte med frakten, så istället fick jag en idé att överföra det hela till den svenska marknaden, säger Ulrica Lundqvist.

Tillsammans samlade de inspiration och startade företaget Yamaste.

– Våra förberedelser var precis i tiden när yoga växte sig allt större i Sverige samtidigt som trenden med prenumerationsboxar blev större, säger Felicia Goossens.

.

Yoga som livsstil

De har andra jobb vid sidan av. Ulrica Lundqvist jobbar med ögonfransförlängning och Felicia Goossens som personlig assistent. Men de hoppas kunna växla över mer och mer till Yamaste och boxarna, som de packar i sin lokal i Årsta.

– Yamastelådan riktar sig inte främst till de som är erfarna yogis, utan är mer tänkt som en inspirationslåda för yoga som livsstil. Vi blandar snacks, hudvård, yogaredskap och inspiration om meditation och mindfulness, säger Ulrica Lundqvist.

Liksom många andra boxföretag är de noga med vilka samarbetspartners de väljer.

– Våra ledord är ett hållbart tänk med naturliga och ekologiska produkter samt vegetariska eller veganska varor. Det är viktigt vad vi förmedlar till våra kunder, säger Felicia Goossens.

.

Visa på alternativ

Sedan de lanserade yogaboxen i september förra året har de hunnit skicka ut sex varianter samt en julspecial.

– Vi vill vara med och visa att när vi konsumerar, så kan vi välja alternativ som är bättre både för oss själva och för miljön. På så sätt kan produkterna vi förmedlar bidra till en mer hållbar konsumtion, säger Felicia Goossens.

.

Kunderna hjälper

De har enbart marknadsfört sig via sociala medier.

– Våra kunder hjälper också till med reklam, de lägger ut fina bilder och skriver om oss – det ger bra skjuts för företaget, säger Felicia Goossens.

I framtiden ser de en marknad för de nordiska grannländerna.

Men först står en lansering av företagets webbshop.

– Vi kommer att erbjuda unika yogaprodukter som många frågat efter, som designkort med olika yogapositioner och ett par hörlurar som bara vi säljer – en slags blandning mellan ett malahalsband och hörlurar. Sedan kommer vi nog att ha stående lådor, som meditationsboxen och nybörjarlådan, säger Ulrica Lundqvist.

.

Japanskt godis

När kattboxen hittat hem till husse och den japanska godisboxen nått sin tonårstjej får själva boxarna ofta tjänstgöra som inredningsdetalj eller förvaring. För den som vill ha hjälp att finna rätt box finns det numera samlingssidor på nätet som guidar till rätt produkt.

Och snart har du den levererad. Med allt du inte visste att du behöver, förpackat i en liten box.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om