Elektrifieringen av spåren är i hamn

Nu är järnvägen ut till Haraholmen elektrifierad. PT var med på torsdagens premiärtur då etapp 1 av logistiksatsningen invigdes.– Det känns fantastiskt bra, säger Pite hamns vd, Ulrika Nilsson.

I Pite hamn bjöds gästerna på en demonstration av containertruckföraren Mats Nilsson.

I Pite hamn bjöds gästerna på en demonstration av containertruckföraren Mats Nilsson.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-11-13 13:12

Videon är inte längre tillgänglig

Elektrifieringen har varit en snabb process, 18 månader, men det var först sent på tisdagskvällen som det första elloket rullade den nio kilometer långa sträckan utan problem. En lättnad för Lars Wikström, infrastrukturansvarig vid Pite hamn.

Elektrisk drift

Wikström agerade tågvärd när tåget på torsdagen i långsamt mak rullade från bangården i Piteå och fram till växel 122 i höjd med Pitholmsskolan (där själva banprojektet börjar) för vidare transport till Haraholmen.

– På sikt fasas dieselloken ut och vi får miljövänligare och driftsäkrare lok, säger Lars Wikström.

Piteå kommun representerades bland annat av kommunalrådet Helena Stenberg (S).

– Det här en del i arbetet att utveckla hamnen till ett miljövänligt och konkurrenskraftigt logistikcentrum. Här kombineras transporter på väg, vatten och järnväg.

Fyra delar

Projektet har sammanlagt kostat 60 miljoner kronor. EU bidrar med hälften, länsstyrelsen med tio miljoner, Piteå kommun med 15 och Pite hamn med fem miljoner kronor.

Haraholmens logistikcentrum etapp 1 består av fyra delar.

1. Elektrifiering av hela sträckan ut till Haraholmen. Därmed slipper man byte från ellok till diesellok i Piteå. Det sparar tid och kostnader. Samtidigt får man tystare tåg och en minskning av avgaser till noll.

2. De bärighetsförbättringar som gjorts innebär att järnvägsspåret numera har Sverigestandard. Därmed kan längre och tyngre tåg trafikera sträckan.

3. Inne på hamnområdet har ett nytt spår byggts. Det innebär en rationellare hantering av lok och vagnar och möjliggör tåglängder på upp till 750 meter.

4. Terminal- och upplagsytor intill järnvägen har utökats och förbättrats. Cirka 20 000 kvardratmeter nya eller förbättrade ytor har anlagts.

Bättre förutsättningar

Hamnchefen Ulrika Nilsson är mycket nöjd.

– Vi får bättre förutsättningar för verksamheten i hamnen och kostnadseffektivare och miljövänligare järnvägstrafik.

Efter tågfärden visade Shorelink, som sköter lastning och lossning i hamnen, upp så väl godshantering med containertruck och kran. Kranen drivs för övrigt både med diesel och el, något som gör den relativt miljövänlig.

Nästa etapp i Pite hamn handlar om att muddra en yta på 31 000 kvadratmeter i hamnbassängen samt en förlängning av kajen med 100 meter från dagens 580 meter.

– Finansieringen är inte klar, men vi jobbar med det och räknar med att vara i gång inom några år, säger Ulrika Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om